Gå til indhold

Nyt styresignal fra SKAT: Stop for anonymisering af anmeldelser

Skatteministeren har sikret sig, at SKAT nu ændrer praksis for anonyme anmeldelser, så anmelderens navn noteres, hvis det oplyses.

En myndighed er forpligtet til at notere alle oplysninger af relevans i en anmeldt sag - herunder anmelderens navn. Det er konsekvensen af en afgørelse, som Folketingets Ombudsmand traf i 2011 i en sag baseret på en anonym anmeldelse til en kommune.

I SKAT har man ikke været opmærksom på denne afgørelse, og har derfor haft en praksis, hvor man undlod at notere navnet på en anmelder, hvis vedkommende ønskede at være anonym. Den praksis bliver nu ændret, og det styresignal, der beskriver praksis på området, bliver opdateret.

Skatteminister Morten Østergaard er tilfreds med, at der nu bliver rettet op:

"Jeg har været i kontakt med Skat, og jeg noterer mig med tilfredshed, at man nu ændrer praksis, så den lever op til ombudsmandens retningslinjer. For det er selvfølgelig vigtigt, at borgerne kan regne med, at det er de samme regler, der gælder alle vegne, og det er vigtigt, at borgerne ved, at hvis de henvender sig og giver sig til kende, så bliver deres navn altså noteret," siger Morten Østergaard til Berlingske mandag.

Allerede for to uger siden satte skatteministeren en stopper for lanceringen af en egentlig digital blanket på SKATs hjemmeside, som kunne anvendes til at indgive en anonym anmeldelse.

"Vi skal ikke skabe et samfund, der er præget af mistænkeliggørelse, og vi skal fra myndighedernes side selvfølgelig ikke direkte eller indirekte opfordre borgere til at anmelde hinanden anonymt. Derfor er det ikke nogen ambition for mig, at det skal øges i omfang. Men vi skal selvfølgelig tage alle henvendelser alvorligt - også dem, der kommer uden afsender," siger han.