11-03-2015

SKAT inviterede inden for på Facebook og Twitter
Den dag på året, hvor der er allerstørst pres på SKATs it-systemer, er dagen, hvor danskernes årsopgørelser bliver tilgængelige. Officielt fik 4,4 mio. danskere mandag den 9. marts adgang til deres årsopgørelser for 2014, og kl. 19 var 2,9 millioner kommet igennem og tjekket, om skatteregnskabet holdt vand. Men det hører med i billedet, at SKAT reelt åbnede for årsopgørelserne sent fredag, og det benyttede mange sig af. I løbet af weekenden var der op mod 1 times ventetid på at komme ind i skattemappen.
SKAT havde fra mandag morgen sat 450 medarbejdere ind på opgaven med at besvare spørgsmål på telefonen, og det betød, at ventetiden kunne holdes nede på omkring 6 minutter på telefoniske opkald.
For første gang tog SKAT i år Facebook i brug til at kommunikere med borgerne. På SKATs egen Facebook-profil var 15 medarbejdere dedikeret til den opgave, og det viste sig, at de også var konstant i sving mandagen igennem.
Twitter-profilen @skattefar havde også kastet sig ind i opgaven med at hjælpe skatteborgere på vej med svar på deres spørgsmål.
”Jeg har kun hørt positive udsagn om SKATs indsats med at offentliggøre årsopgørelsen og besvare de mange spørgsmål i år. Jeg glæder mig meget over, at SKAT med succes har taget de nye medier og kommunikationsplatforme i brug”, siger skatteminister Benny Engelbrecht.