06-06-2016

Skatteminister: Solid juridisk rådgivning vigtig i ekstraordinære sager
En ny opgørelse over Skatteministeriets og SKATs brug af Kammeradvokaten viser, at ministeriets brug af rådgivning fra Kammeradvokaten i forbindelse med retssager i de seneste år har ligget stabilt omkring 70-80 mio. kr. årligt.
Brugen af Kammeradvokaten i helt særlige sager er imidlertid steget. Det gør sig især gældende i sagerne om SKATs inddrivelse og ejendomsvurderinger, hvor de samlede udgifter lå på godt 50 mio. kr. sidste år.
Der kan være mange gode grunde til at indhente juridisk hjælp udefra i store og svære sager, påpeger skatteminister Karsten Lauritzen.
”Udfordringerne på inddrivelsesområdet og med ejendomsvurderingerne har skabt et behov for at indhente kompetent og vigtig rådgivning udefra. Der er tale om ekstraordinære sager, som kræver helt særlige kompetencer. Det er grundlæggende fornuftig at få den fornødne rådgivning. Et eksempel er inddrivelsesområdet, hvor Kammeradvokaten tidligere har konkluderet, at SKAT via EFI-systemet inddrev gæld ulovligt”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.
Kammeradvokaten bør normalt ikke inddrages i SKATs arbejde med konkrete skatteansættelser og klagesager. Der kan dog være store og principielle sager, hvor SKAT vurderer, at det er hensigtsmæssigt at inddrage Kammeradvokaten tidligt i sagens behandling, fordi sagen kan få betydning for andre lignende sager.
Med Retssikkerhedspakke II – Borgeren skal stå stærkere indfører partierne bag aftalen som noget nyt pligt for SKAT om at orientere modparten i de sager, hvor Kammeradvokaten yder juridisk bistand til SKAT i forbindelse med ligningssager og klagesager.
Redegørelsen viser, at udviklingen i Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand i denne type sager i de seneste år har ligget på omtrent 10 mio. kr. årligt mod 4-7 mio. kr. årligt i årene 2011-2013.
”Når SKAT vurderer, at en sag er så principiel, at det er relevant at inddrage ekstern juridisk bistand, mener jeg, at det er afgørende, at modparten – for eksempel en borger eller virksomhed – bliver oplyst om det. Den åbenhed om SKATs inddragelse af Kammeradvokaten er med til at styrke retssikkerheden på skatteområdet”, siger skatteministeren.
I Retssikkerhedspakke II blev det desuden besluttet, at den årlige redegørelse over brugen af Kammeradvokaten skal oversendes til Folketinget.
Læs Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten
Læs mere om Retssikkerhedspakke II – Borgeren skal stå stærkere
Fakta: Praksis for Skatteministeriets behandling af retssager |
---|
Det er et grundlæggende princip for Skatteministeriets førelse af retssager, at skatteborgerne ikke unødigt trækkes gennem retssager. Samtidig skal sagerne afsluttes med det rigtige resultat på det tidligst mulige tidspunkt. Skatteministeriet indbringer kun en afgørelse eller anker en dom, hvis den er principiel, eller hvis særlige grunde taler for det. Særlige grunde kan være, at sagen drejer sig om væsentlige beløb eller har betydelig interesse, selv om den ikke er principiel. Skatteministeriet overvejer nøje i samarbejde med Kammeradvokaten, om en sag overhovedet skal føres. Det gælder også, hvis en skatteyder indbringer en sag. Tilgangen er restriktiv. Det samme gælder for SKAT, når SKAT vurderer, hvilke sager der indstilles indbragt for domstolene. |