23-10-2015

Skatteminister: Vi skal sikkert i mål med EU’s Toldkodeks
Opgaven med fortoldning af varer bliver i dag løst på 28 forskellige måder i EU. Hvert medlemsland i EU har sin egen løsning. EU’s Toldkodeks sikrer en fælles løsning.
Hvis eksempelvis et dansk containerskib lægger til i Lissabon, Rotterdam, Hamburg og Århus, skal den danske shippingvirksomhed løse toldopgaven på 4 forskellige måder.
Ofte vil et containerskib lægge til i langt flere havne. Så er det endnu flere måder, den danske shippingvirksomhed skal håndtere toldopgaven på.
”EUs Toldkodeks sikrer, at danske virksomheder fremover vil blive mødt med fælles toldregler på tværs af EU’s landegrænser. Det vil samlet set give virksomhederne mindre administrativt bøvl og mere lige konkurrencevilkår. Derfor er EU’s Toldkodeks grundlæggende en god idé”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.
Implementeringen af EU’s Toldkodeks vil give alle medlemslande en række udfordringer. Blandt andet skal EU-landene udvikle deres egne digitale løsninger, som lever op til skrappe kravsspecifikationer, som vil blive fastlagt i forlængelse af EU-Toldkodeksen.
På den måde sikres det, at virksomhederne i videst muligt omfang bliver mødt med samme krav i det enkelte medlemslande. Arbejdet skal være afsluttet i 2021.
”Den opgave er bestemt ikke uden risiko. Og belært af erfaringerne med EFI er det vigtigt, at vi gør det rigtigt. Der er derfor igangsat en tilbundsgående og grundig analyse af hele toldområdet, herunder ikke mindst af hvordan vi implementerer EU-Toldkodeks og de nye it-løsninger, der skal udvikles. Og når analysen ligger klar til foråret, vil der blive lagt en køreplan for, hvordan vi når i mål med Toldkodeksen”, siger skatteministeren.
Et meget foreløbigt og forsigtigt skøn for, hvad det vil koste Danmark, ligger i omegnen af 1-1,5 mia. kr. over en årrække.