Gå til indhold

Stadig for mange virksomheder har fejl i skatten

Mere end halvdelen af alle virksomheder har fejl i skatten. Skatteminister Karsten Lauritzen varsler mere skræddersyede løsninger, bedre vejledning og en målretning af kontrollen.

99,7 procent af borgernes samlede skatter bliver opgjort korrekt. Borgerne betaler med andre ord i vid udstrækning det rigtige i skat. På virksomhedsområdet er fejl imidlertid langt mere udbredt.

Igennem flere år har SKATs undersøgelser vist, at der er fejl i omkring halvdelen af alle virksomheders skattebetaling. Det samme billede tegner sig i en ny undersøgelse, som SKAT offentliggør i denne uge for indkomståret 2012.

De såkaldte compliance-undersøgelser viser blandt andet, at virksomhederne siden 2008 og frem til 2012 årligt har opgjort ca. 12 mia. kr. for lidt i skat og moms. Oftest er der tale om fejl. Kun 1 ud af 10 virksomheder forsøger bevidst at omgå skattereglerne.

”Langt de fleste virksomheder vil gerne betale det rigtige i skat, og Danmark ligger rigtig godt i international målestok. Men for mig som skatteminister er det naturligvis ikke tilfredsstillende, at der stadig er så mange fejl. Derfor mener jeg, at der er behov for at udvikle nye løsninger på området, herunder se på mulig forenkling af lovgivningen”, siger skatteministeren.

Konkret varsler skatteminister Karsten Lauritzen mere skræddersyede løsninger, bedre vejledning og en målretning af kontrollen.

Skatteministeriet har for nylig igangsat en analyse af SKATs planlægning og koordinering af kontrolarbejdet, som vil være færdig i begyndelsen af 2016. En analyse, som kommer til at danne grundlag for SKATs fremtidige strategi på området.

En central del i arbejdet bliver en nytænkning af det viden-, data- og analysegrundlag, som lægger til grund for SKATs arbejde. Det skal munde ud i en mere målrettet brug af SKATs metoder som eksempelvis kontrol og vejledning. Skatteminister Karsten Lauritzen mener også, at SKAT skal tænke i helt nye baner som eksempelvis nudging.

”Målet er at sikre mindst mulig fejl og snyd, med metoder der generer mindst muligt. Kan SKAT eksempelvis hjælpe en virksomhed med et hurtigt telefonopkald i stedet for at rykke ud og foretage en decideret kontrol? Eller kan SKAT så at sige nudge sig frem til færre fejl hos virksomhederne – med andre ord give dem et venligt puf i den rigtige retning? Det er det, SKAT skal blive bedre til at vurdere”, siger Karsten Lauritzen.

Samtidig skal der kigges på de styringsværktøjer, som SKAT tilrettelægger deres kontroller efter. SKAT har omkring 120 såkaldte indsatsprojekter, som blandt andet udvælges med udgangspunkt i undersøgelserne af det såkaldte skattegab (forskellen mellem det der opgives til SKAT, og det der burde blive opgjort, hvis reglerne var overholdt).

SKAT er imidlertid ved at udvikle deres analysegrundlag, så der kan sikres en tættere kobling mellem kontrolindsatsen og skattegabet.

”SKAT skal kunne identificere de områder, hvor indsatsen giver størst effekt. Derfor skal vi have set på, om SKATs data er gode nok, eller om der er noget, der skal gøres anderledes”, siger skatteministeren.

Skatteministeren fremhæver samtidig, at SKAT skal blive endnu bedre til at tænke i målrettede digitale løsninger på virksomhedsområdet, som eksempelvis den momsapp, der netop er blevet lanceret, som gør det muligt for fx den selvstændige håndværker at håndtere sin moms på farten via mobiltelefonen.

Læs rapporten her

Læs resumé af undersøgelsen her