Gå til indhold

Statsligt arbejdsprogram: Skatteministeriet gennemfører konkrete opgavebortfald

Funktionen som Borger- og retssikkerhedschef og Skattelovrådet nedlægges. Det sker for at imødekomme bundne besparelser i det statslige arbejdsprogram frem mod 2030.

Regeringen har med det statslige arbejdsprogram besluttet administrative besparelser på tværs af staten frem mod 2030. Skatteministeriets koncern bidrager samlet med ca. 1,1 mia. kroner.

For at imødekomme besparelserne vil der løbende blive taget stilling til en række opgavebortfald på tværs af koncernen. Et af de konkrete opgavebortfald er, at funktionen som Borger- og retssikkerhedschef og Skattelovrådet vil blive nedlagt.

Funktionen som Borger- og retssikkerhedschef i Skatteforvaltningen bliver nedlagt med virkning fra april 2026. Det skyldes blandt andet, at der – siden funktionen blev oprettet i 2006 – er sket en markant styrkelse af Skatteforvaltningens drift. Derudover blev der i 2017 etableret et særligt skattekontor hos Folketingets Ombudsmand, hvilket yderligere har bidraget til at styrke borgernes retssikkerhed på området.

Skattelovrådet, der blev oprettet i 2016 og har fungeret næsten uændret i en længere periode, nedlægges ved årsskiftet. Det er vurderingen, at rådets opgaver fremadrettet – efter behov – vil kunne løses ved at nedsætte særlige udvalg med medlemmer, som udpeges med udgangspunkt i kompetencer inden for det konkrete område, der undersøges.

Nedlæggelsen af de to funktioner vil samlet bidrage med en årlig besparelse på mere en otte mio. kroner. De ansatte under Borger- og retssikkerhedschefen samt medlemmer af Skattelovrådet er orienteret om opgavebortfaldet.

Læs tidligere nyhed om Skatteministeriets bidrag til det statslige arbejdsprogram her.

Pressekontakt:
Skatteministeriets pressefunktion:
Tlf. 72 22 23 24
E-mail: presse@skm.dk