Gå til indhold

Når danskerne spiller om penge, sker det oftest online

Over 60 pct. af danskernes spilforbrug sker online på computer eller mobiltelefon. Særligt onlinekasino er populært blandt danskerne.

Før i tiden skulle man på kasino, ned i kiosken eller spillehallen, hvis man ville spille roulette eller satse penge på en fodboldkamp. Men i takt med, at vi er blevet digitale, er danskernes pengespil gået over til primært at foregå online via fx mobiltelefon eller computer.

Nye tal fra Spillemyndigheden viser, at over 60 pct. af danskernes pengespil i dag foregår online. Og udviklingen er gået hurtigt de seneste år. I 2012 foregik 31 pct. af danskernes pengespil online. Fem år senere i 2017 var det tal således 50 pct. Udviklingen har samtidig medført, at Danmark er blandt de lande i Europa, hvor onlinespil fylder mest.

”Det er ikke overraskende, at danskerne primært spiller pengespil online. Det er lettere at finde mobilen frem end at gå ned i kiosken. Men udviklingen betyder, at pengespil er blevet mere tilgængeligt med mobilens indtog. Derfor er jeg optaget af, at den øgede tilgængelighed ikke fører til, at flere får problemer med afhængighed af pengespil. Spilafhængighed er et stigende problem. Derfor vil jeg sammen med Folketingets partier se på, hvordan vi kan komme problemet til livs,” siger skatteminister Rasmus Stoklund, der netop i dag besøger Center for Ludomani i Odense for at få indsigt i deres arbejde med spilafhængighed og mulige input til de kommende forhandlinger om markedsføring af spil.

Onlinekasino er det spil, danskerne spiller mest på deres mobiltelefon eller computer. Onlinekasino står således for knap halvdelen af det samlede forbrug af onlinespil, og alene i 2023 brugte danskerne 3,1 mia. kr. på onlinekasino, hvilket svarer til 47 pct. af det samlede forbrug af onlinespil. Onlinekasino er samtidig den type af pengespil, hvor forbruget er steget mest siden liberaliseringen af spilmarkedet i 2012.

Læs mere om danskernes spilforbrug her. 

Pressekontakt:
Skatteministeriets pressefunktion:
Tlf. 72 22 23 24
E-mail: presse@skm.dk