Ny gældslov: Næsten 180.000 er allerede blevet fri af deres gæld til det offentlige

180.000 borgere og virksomheder er fri af deres gæld til det offentlige få måneder efter, at ny lovgivning er vedtaget i Folketinget.

Et bredt flertal i Folketinget vedtog i marts 2023 lovgivning, der bl.a. indebærer, at Gældsstyrelsen kan afskrive gæld, hvis en borger eller virksomhed samlet set skylder under 200 kr. Gældsstyrelsen har gennemført den første runde af afskrivninger og kan allerede nu konkludere, at loven er kommet næsten 180.000 borgere og virksomheder til gavn – de er nu gældfrie.

”Mange af de her borgere og virksomheder har været registreret med en meget lille gæld. Den har de ofte ikke kunnet betale, fordi Gældsstyrelsen først skal gennemgå gælden for at sikre, at den lovligt kan inddrives. Det er meget positivt, at vi allerede kan se effekten af lovforslaget, når vi kan gøre 180.000 borgere og virksomheder gældfri på få måneder,” siger skatteminister Jeppe Bruus.

Den nye lovgivning er vedtaget på baggrund af gældsaftalen Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige, som blev indgået i juni 2022. Aftalen har til formål at styrke den offentlige gældsinddrivelse og nedbringe danskernes gæld til det offentlige.

”Med aftalen får vi de småskyldnere ud af systemet, som i nogle tilfælde kun skylder meget få øre. Det giver Gældsstyrelsen mulighed for at koncentrere sig om at inddrive gæld fra dem, der har større gæld til det offentlige,” siger Jeppe Bruus.

Medmindre de 180.000 borgere og virksomheder stifter ny gæld til det offentlige, vil de ikke længere være registreret til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Det forventes, at Gældsstyrelsen vil gennemføre en ny afskrivningsbølge inden udgangen af 2023.