Skattestyrelsens indsats mod momskarruseller rammer plet i langt de fleste tilfælde

I 2023 fandt Skattestyrelsen fejl eller svig i 87 pct. af kontroller mod momskarruseller. Siden 2018 har kontrolindsatsen ført til udsendte opkrævninger for ca. 2,5 mia. kr.

Når en virksomhed sælger et produkt eller en serviceydelse, skal der betales moms. Nogle spekulerer imidlertid i momssvig. Det kan ske på flere måder, fx ved momskarrusselsvig. Her handler virksomheder varer ind og ud af Danmark gennem én eller flere mellemmænd uden at indberette moms til skattemyndighederne.

Selvom en momskarrusel primært handler om at undlade at betale moms, kan virksomheder uden at vide det blive deltager i en momskarrusel.

”Der er hele tiden kriminelle, som forsøger at snyde vores fælleskasse på kreative måder – fx gennem momskarruseller. Det er derfor vigtigt, at Skattestyrelsen hele tiden arbejder på at opdage og slå hårdt ned på forsøg på snyd, så danskerne kan have tillid til skattevæsenet. Derfor er jeg glad for, at Skattestyrelsens kontroller rammer plet – og at der bliver sendt regninger ud til dem, der forsøger at snyde”, siger skatteminister Rasmus Stoklund.

Skattestyrelsen arbejder målrettet på at bekæmpe og forebygge momskarrusselsvig. Siden 2018 er Skattestyrelsens kontroller mod momskarruseller således blevet mere effektive, og styrelsen er blevet bedre til at finde de sager, hvor der begås svig eller fejl med momsangivelsen. Den målrettede indsats har ført til, at Skattestyrelsen i 2023 fandt fejl eller svig  med momsangivelsen i 87 pct. af kontrollerne mod momskarruselsvig.

Kontrolindsatsen har siden 2018 resulteret i udsendte opkrævninger for ca. 2,5 mia. kr. Det svarer til, at Skattestyrelsen i gennemsnit har sendt opkrævninger ud for ca. 0,9 mio. kr. per kontrol mod momskarruselsvig. Som supplement til kontrolindsatsen arbejder Skattestyrelsen løbende på at forebygge svig på momsområdet, fx ved at inddrage eksisterende momsregistreringer og stoppe oprettelsen af virksomheder, som mistænkes for at blive oprettet alene med henblik på svindel.

”Skattevæsenets kontrolindsatser mod momskrruseller er allerede effektive, men det må ikke blive en sovepude. Regeringen ser derfor løbende på, om vi kan styrke indsatsen mod skatteøkonomiske kriminalitet, fx ved at øge brugen af avancerede it-værktøjer, der tidligt kan opsnappe tegn på momskarusseller”, siger skatteministeren.

Læs mere om kontrollen mod momskarruseller her.