04-11-2024

Skattevæsenets digitale skattekontrol forhindrer fejl og forsøg på snyd for tre milliarder kroner årligt
Skattevæsenets digitale værktøjer – også kaldet digitale stopklodser – findes i flere udgaver. Nogle aktiveres eksempelvis automatisk, når borgeren indtaster eller ændrer oplysninger i TastSelv, mens andre helt fjerner muligheden for, at borgerne selv kan ændre i forskuds- og årsopgørelsen. Indførelsen af de digitale stopklodser de seneste år har vist sig særdeles effektiv til at understøtte, at borgernes og virksomhedernes skattebetaling er korrekt, viser en ny undersøgelse fra Skatteministeriet.
Stopklodserne, der er blevet undersøgt, forhindrer således fejl og forsøg på snyd og svig svarende til mindst tre milliarder kroner årligt.
”Det er en kerneværdi i vores velfærdssamfund, at vi hver især betaler den skat, vi skal. For at danskerne kan have tillid til, at det sker, har det stor betydning, at det skal være nemt for de mange skatteydere, der gerne vil betale den korrekte skat, og samtidig skal det være svært for de få, som forsøger at snyde fællesskabet. Her har indførelsen af digitale stopklodser vist sig meget effektiv, fordi det helt automatisk bliver sværere at snyde fællesskabet, men samtidig stadig er let at sikre, at den enkelte betaler den korrekte skat,” siger skatteminister Rasmus Stoklund.
Den samlede effekt af alle Skatteforvaltningens digitale stopklodser kan ikke opgøres, men forventes af være højere end tre milliarder kroner om året. Undersøgelsen viser også, at de digitale stopklodser har skabt et årligt skatteprovenu, der er mellem 4 til 16 gange større end de omkostninger, der er koblet til indførelsen og driften af dem. Undersøgelsen viser desuden også, at der er nogle områder i Skatteforvaltningen, hvor der kan være potentiale for at bruge flere digitale stopklodser.
”Indførelsen er de digitale værktøjer er et vigtigt værktøj for skattevæsenet, som har ændret skattekontrollen markant og gjort den mere målrettet, tidssvarende og mere omkostningseffektiv. Det er til stor gavn for både borgerne, virksomhederne og skattevæsenet. Det dokumenterer undersøgelsen godt,” siger skatteministeren.
Læs mere om skattevæsenets arbejde med digital skattekontrol her.
Pressekontakt:
Skatteministeriets pressefunktion:
Tlf. 72 22 23 24
E-mail: presse@skm.dk