Gå til indhold

Stoklund vil nu udvide løsningen for elbilejere med solceller

Skatteministeren vil efter positiv og konstruktiv dialog med interessenterne på området udvide den tidligere præsenterede løsning for elbilejere med solceller på taget.

Skatteminister Rasmus Stoklund er nu klar med en udvidelse af den løsning, som er på vej til de elbilejere, der har solceller på deres tag – og som hidtil ikke har kunnet få gavn af den nuværende refusionsordningen for strøm til elbiler. Efter en positiv og konstruktiv dialog med interessenterne på området vil skatteministeren nu udvide ordningen, så elbilejere ikke skal vente på, at løsningen med en seriel målerordning, der bl.a. vil sikre øget konkurrence på lademarkedet – også kaldet bimålerordning – bliver en realitet for at få den lave elafgift. Der skal være en gevinst at hente, når man har gjort en ekstra grøn indsats ved både at have solceller på taget og en elbil i garagen.

Derfor foreslår skatteministeren nu en udvidet refusionsordning, så elbilejere med solceller kan få de samme fordele, som andre elbilejere.

”Den serielle målerordning er en rigtig god løsning, og de bedste løsninger tager desværre ofte tid. Branchen og borgere har efterspurgt, at vi derfor udvider den eksisterende ordning, så elbilejerne får gavn af de grønne løsninger fra den 1. januar 2026. Derfor er jeg glad for, at vi nu kan udvide løsningen for de borgere, der har både solceller og elbil, så de med rette kan blive belønnet for, at de bidrager til den grønne omstilling. Jeg vil også gerne sige branchen tak for den positive dialog og for at løfte behovet for at udvide ordningen,” siger skatteminister Rasmus Stoklund.   

Den serielle målerordning, som ministeren foreslog med opbakning fra ladebranchen tilbage i marts, er stadig den bedste løsning, mener skatteministeren. Men den tager lidt længere tid at få på plads.  

Som reglerne er i dag kan man som borger ikke få direkte nedsat elafgift på den strøm, man lader sin elbil med. Til gengæld kan ladeoperatørerne få refusion for afgiften, som de kan vælge at give videre til deres kunder. Denne fordel har man dog ikke, hvis man er elbilejer med solceller derhjemme. Det skyldes, at man – hvis man altså har solceller, som potentielt kan levere strøm til at lade bilen – potentielt ville kunne få refusion for el, der i forvejen ikke er betalt afgift af.

Den udvidede refusionsordning vil gøre det muligt for en ladeoperatør at få refusion af elafgift, selvom en kunde har solceller. Derefter kan ladeoperatøren vælge at give refusionen videre til kunderne. Når den serielle målerordning implementeres, vil den enkelte borger have mulighed for at få direkte nedsat afgift for strøm til elbiler. 

Lovforslaget om en udvidelse af refusionsordningen fremsættes for Folketinget i oktober 2025 med henblik på at kunne træde i kraft 1. januar 2026.  

Pressekontakt:

Skatteministeriets pressefunktion:

Tlf. 72 22 23 24

E-mail: presse@skm.dk