27-04-2004

Det nye Danmark: En enkel og mere effektiv skatteadministration – tæt på borgerne
Baseret på de bæredygtige elementer i den nuværende statslige og kommunale skatteadministration, etableres der 25-30 skattecentre, som skal sikre en sammenhængende og koordineret administration, service og kontrol. Borgerne skal kunne henvende sig i kommunale servicebutikker, hvis de f.eks. skal have ændret deres forskudsopgørelse eller udskrevet et nyt skattekort.
"Der bliver tale om et statsligt skattesystem med lokal forankring. Regeringen lægger op til at anvende de bedste dele fra det nuværende system til glæde for borgerne. Det er vigtigt, at borgerne kan henvende sig lokalt med deres almindelige skattespørgsmål, mens skattecentrene kommer til at tage sig af den egentlige sagsbehandling. På denne måde får vi forenet det bedste af begge verdener, samtidigt med at skatteadministrationen bliver mere effektiv," siger skatteminister Svend Erik Hovmand (V).
Skatteadministrationens åbningstider og tilgængelighed udvides. Borgere og virksomheder vil i fremtiden i større omfang kunne få ordnet deres skattesager på internettet eller via servicetelefoner.
"Borgerne vil komme til at opleve en bedre service i fremtiden. Det er nemlig skatteyderne, der er i centrum i den nye struktur. Det betyder, at det er skatteydernes behov, der er bestemmende for, hvordan og hvornår man skal kunne komme i kontakt med skattevæsenet," siger skatteministeren.
Regeringen regner med, at den nye struktur vil være fuldt gennemført i løbet af 2-4 år.
Kontakt:
Udviklingsdirektør Jesper Skovhus Poulsen, 33924763
Presseansvarlig Christina Faurby, 33924428