26-05-2005

Folketinget har ved 3. behandling den 26. maj 2005 vedtaget forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven
EU-kommissionen udsendte i januar 2004 en meddelelse med retningslinier for statsstøtte til søtransporten, som medlemsstaterne skal gennemføre inden udgangen af juni 2005. De nye retningslinier afløser et sæt retningslinier fra 1997.
Gennemførelsen af retningslinierne indebærer ændringer af tonnageskatteloven. (Rederier kan vælge at blive beskattet efter denne lov. Efter loven opgøres den skattepligtige indkomst på basis af tonnagen.)
Med loven indføres krav om, at en del af skibene skal være registreret i en stat, der er medlem af EU eller EØS. Andelen skal være uændret eller stigende i forhold til andelen på "udgangstidspunktet". Dette gælder dog ikke for rederier, der opfylder kravet om, at mindst 60 pct. af de ejede skibe er registreret i en EU-medlemsstat.
Med loven indføres nye regler om bugserbåde. Skibet skal udføre bugser- og bjergningsopgaver til søs mindst 50 pct. af den tid, det i løbet af et indkomstår er i drift. Skibet skal være registreret i en stat, der er medlem af EU eller EØS.
Med loven indføres regler om, at operatørselskaber kan være omfattet af tonnageskatteordningen. Reglerne er parallelle med de regler, der gælder for rederier.
Loven er notificeret til Kommissionen efter reglerne om statsstøtte.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven har (som hovedregel) virkning fra 1. juli 2005. Dog har bestemmelserne i tonnageskattelovens § 22, stk. 1, 2. pkt., der indsættes ved loven, virkning fra og med indkomståret 2004.
Loven er vedtaget med stemmer fra V, KF, RV, S og DF.
Yderligere henvendelse: Specialkonsulent Kirsten Hvelplund, tlf. 33 92 47 65