06-03-2006

Forslaget om afskaffelse af selvangivelsen
Som følge af den usikkerhed, der i medierne tilsyneladende har været om indholdet af lovforslaget om afskaffelse af printselvangivelsen eller den fortrykte selvangivelse, som den også kaldes, skal følgende oplyses:
Borgerne vil fortsat få en årsopgørelse på papir, hvor indkomster og fradrag kan ses. Det, som foreslås, er alene en blanketsanering. Baggrunden er, at printselvangivelsen og årsopgørelsen er identiske for en stor del af borgerne. Det har man med lovforslaget taget konsekvensen af og foreslået det ene dokument - printselvangivelsen - afskaffet.
Selv om man afskaffer printselvangivelsen for de ca. 3,9 mio. skatteydere, som i dag modtager denne, betyder det altså ikke, at SKAT nu ulejliger borgeren med at skulle hente selvangivelsesoplysninger på Internettet eller via telefonen. Det er vigtigt at understrege, at borgeren som nævnt fortsat - lige som i dag - modtager en årsopgørelse på papir, hvor indkomster og fradrag fremgår. Borgeren kan derved tjekke, om alle indkomster og fradrag er med, og om borgeren skal betale restskat eller have overskydende skat tilbage.
De fleste borgere vil efter forslaget kun modtage årsopgørelsen. Har borgerne ændringer til tallene i opgørelsen, vil de ved at bruge TastSelv-telefonen eller ved anden henvendelse til SKAT kunne få tilsendt et oplysningskort, hvorpå de kan korrigere tallene. Borgerne vil naturligvis også - ligesom i dag - kunne bruge TastSelv-løsningerne. Når SKAT modtager ændringerne, bliver der udsendt en ny årsopgørelse til disse borgere.
Hvis SKAT ikke kender alle borgerens indkomst- og fradragsforhold, vil borgeren automatisk sammen med årsopgørelsen modtage et oplysningskort, som borgeren kan udfylde og sende til SKAT.
SKAT vil naturligvis gennemføre en massiv informationskampagne, inden ordningen forventes at træde i kraft i 2008.
I øvrigt vil borgerne også kunne få oplyst, hvad der ligger af indberettede oplysninger om dem i skattemappen på SKATs hjemmeside. Hvis de ikke selv har adgang hertil, kan de få SKAT til at sende dem oplysningerne. Det kan ske ved enten personlig, skriftlig eller telefonisk henvendelse til SKAT. Nemmest vil det dog være for borgerne at anvende TastSelv-telefonen.
Kontaktpersoner: konsulent Tony Gønge Nielsen tlf. 33 92 45 11