14-05-2009

Indførelse af kørselsafgifter i Danmark
Som en del af transportudspillet "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur" vil regeringen gennemføre en fundamental omlægning af bilbeskatningen indenfor rammerne af skattestoppet. Der er derfor nedsat et tværministerielt udvalg, der skal fremlægge en konkret model for indførelse af kørselsafgift i Danmark.
En fortsat vækst i vejtrafikken på det overordnede vejnet og i de større byområder vil føre til større trængsel og flere kødannelser, mere støj og lokal forurening samt øget CO2-udledning.
Regeringen vil vende denne udvikling gennem en grøn omlægning af bilbeskatningen. Det skal være billigere at anskaffe sig en bil mod, at det bliver dyrere at køre i den.
Den grønne omlægning af bilbeskatningen vil indebære en nedsættelse af registreringsafgiften og indførelse af en ny grøn kørselsafgift. De centrale elementer i den grønne kørselsafgift vil være:
- Trængsel. Ved at lade kørselsafgiften variere i forhold til tid og sted, vil det være muligt at reducere trængslen i myldretiden og på de mest belastede vejstrækninger.
- CO2 og miljø. De mest miljøvenlige og energieffektive biler skal betale mindst. Dermed vil kørselsafgifterne bidrage til at reducere CO2-udledningen og luftforureningen.
- Adgang til kollektiv transport. Det er vigtigt at tage hensyn til adgangen til den kollektive transport. Afgiften skal være lavere i de områder, hvor der er få kollektive transportalternativer til bilen.
Du kan finde yderligere information om transportudspillet "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur" her.
Regeringen har nedsat et tværministerielt udvalg, der skal fremlægge en konkret model for indførelse af kørselsafgift. Det endelige kommissorium for udvalget kan hentes her.
Udvalgets arbejde afsluttes senest i december 2009, og det forventes, at der kan fremsættes et lovforslag om kørselsafgifter i løbet af foråret 2010.
Følgende ministerier er repræsenteret i udvalget:
- Skatteministeriet (formand)
- Finansministeriet
- Økonomi- og Erhvervsministeriet
- Transportministeriet
- Klima- og Energiministeriet
- Justitsministeriet
- Miljøministeriet
Udvalget er opdelt i en styregruppe med Skatteministerets departementschef, Peter Loft, som formand og fire underarbejdsgrupper, hvori hvert af de ovennævnte ministerier er repræsenteret:
Underarbejdsgruppe 1: Omlægning fra registreringsafgift til kørselsafgift.
Formand: Skatteministeriet
Underarbejdsgruppe 2: Systemkrav og -udvikling
Formand: SKAT
Underarbejdsgruppe 3: Juridiske aspekter
Formand: Justitsministeriet
Underarbejdsgruppe 4: Analyse af konsekvenser for infrastruktur
Formand: Transportministeriet