27-06-2008

Lovforslag om smidigere regler for gulpladebiler i høring
En af de regler, der har betydning for kørsel i gulpladebiler, er 60-dages reglen. Reglen fastsætter, at kørsel i indtil 60 arbejdsdage mellem hjemmet og en bestemt arbejdsplads er erhvervsmæssig. Fra og med arbejdsdag nr. 61 er kørslen privat. Køres der privat i arbejdsgiverens gulpladebil, skal man beskattes.
I nogle situationer kan en ansat have så mange forskellige arbejdspladser, at det er meget byrdefuldt for vedkommende at holde øje med, at 60-dages reglen overholdes, og reelt meningsløst, da vedkommendes kørsel højst sandsynligt ikke er i strid med 60-dages reglen. I disse situationer er det ikke rimeligt, at den ansatte skal bruge tid på nøje at tælle dage for hver enkelt arbejdssted.
60-dages reglen vil derfor blive smidiggjort med en bestemmelse om, at det uden videre antages, at reglen er opfyldt, hvis man kører til så mange forskellige arbejdspladser, at det ikke er sandsynligt, at befordringen vil falde udenfor 60-dages reglen. Hvis SKAT vurderer, at det er tvivlsomt, om 60-dages reglen er opfyldt, selv om den ansatte umiddelbart har et sådan kørselsmønster, kan SKAT pålægge vedkommende at føre kørselsregnskab for at vise, at reglen overholdes.
Derudover forkortes opgørelsesperioden fra 2 år til 1 år. Det vil således kun være kørsel mellem hjem og arbejdsplads i de forudgående 12 måneder, der regnes med i forhold til 60-dages reglen. Dermed bliver det mere overskueligt for den enkelte at holde styr på og efterleve reglen.
Læs mere om lovforslaget på høringsportalen
For at smidiggøre reglerne for benyttelse af varebiler indføres endvidere en ordning, hvor man kan betale for at anvende en gulpladebil i én dag. Det skal ske ved køb af et dagsbevis, som dækker både de afgifts- og skattemæssige krav, der følger af den private anvendelse af og rådighed over varebilen. Dagsbeviserne vil kunne købes på internettet i op til 10 dage pr. kalenderår, og prisen vil være 225 kr. pr. dag.
Endelig bliver det med hensyn til ledsagebiler muligt at etablere faste sovebrikse i ledsagebiler, uden at det medfører fornyet afgiftsopkrævning. Ledsagebiler er biler, der efter særlige regler herom anvendes erhvervsmæssig til at ledsage og advare om særligt omfangsrige og langsomkørende godstransporter.
Lovforslaget udmønter en række initiativer fra den aftale, som 4. april 2008 blev indgået mellem Regeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance.