10-11-2003

Mere konkurrence på ølmarkedet
"Ølafgiften følger i fremtiden en glidende skala. Det betyder, at det bliver lettere for nye ølmærker at vinde fodfæste på det danske marked. Det øger konkurrencen og sænker priserne til glæde for forbrugerne," siger skatteminister Svend Erik Hovmand (V).
Indførelsen af en glidende afgiftsskala og opgivelsen af ølafgiftsklasser medfører, at udvalget af forskellige typer øl tilpasser sig befolkningens smag i stedet for at være bestemt af de tilfældige afgiftsklasser. Dermed sættes borgeren frem for systemet.
Forslaget medfører øget konkurrence. Dels vil udenlandsk øl, der i praksis har været diskrimineret ved den nuværende skala vinde frem, dels vil det være sværere at opretholde de meget store avanceforskelle mellem guldøl og almindelige øl, når der som ventet bliver introduceret mellemkvaliteter. Virkningen af den øgede konkurrence er et fald i priserne.
"Det kan godt være, at det vil medføre lidt mere administration - i alt fald i overgangsfasen - men jeg har noteret mig, at Bryggeriforeningens bestyrelse ikke har haft afgørende indvendinger mod det nye system," siger Svend Erik Hovmand.
"Heller ikke kontrolmæssigt vil der være problemer, da vi følger de allerede kendte regler," siger skatteministeren.
Endeligt vil forslaget om emballageafgift reducere grænsehandlen med over 100 mio. kr. om året.
Kontakt: Kontorchef John Fuhrmann 33924459
Konsulent Jens Holger Helbo Hansen 33924490