Gå til indhold

Modernisering af skatteadministrationen

Skatteministeriet har i dag sendt et udkast til lovforslag om modernisering af skatteadministrationen til høring hos en række organisationer og myndigheder med høringsfrist den 18. januar 2008

Forslaget har navnlig til formål at skabe smidigere sagsgange i skatteadministrationen, således at borgerne hurtigere kan få afklaret deres skat og hurtigere kan få afsluttet en skattesag.

Det sker ved forslag, der på forskellig måder nedbringer klageinstansernes, herunder Landsskatterettens sagsbehandlingstid, og det sker ved forslag som sikrer, at ligningen af borgerne så vidt muligt er gennemført allerede inden indkomstårets udgang (fremrykket ligning), således at borgerne ikke bliver besværet med efterfølgende henvendelser fra SKAT. Eksempelvis foreslås det, at borgere, der udlejer sommerhuse gennem et udlejningsbureau, får mulighed for at give udlejningsbureauet samtykke til, at lejeindtægten indberettes til SKAT. Herved kan lejeindtægten indgå direkte på borgernes årsopgørelser, og borgerne slipper for at selvangive beløbet.

"Jeg er meget glad for forslaget, som jeg håber får støtte blandt organisationerne og de politiske partier" , udtaler skatteminister Kristian Jensen (V) og fortsætter: "Forslaget er et led i den række af tiltag, som regeringen har fået gennemført i de seneste år, og som gør det nemmere for borgerne og virksomhederne at løse skatteopgaven."

Lovforslaget indeholder desuden en række forslag til lettelse af erhvervslivets administrative byrder. Der vedlægges et notat, der kort skitserer de enkelte elementer i lovforslaget.

Forslaget kan i øvrigt læses på Høringsportalen

Kontaktperson: Konsulent Tony Gønge Nielsen, Skatteministeriets Skatte- og Afgiftsadministration, dir. tlf. 33 92 45 11 

Notat om lovforslaget om modernisering af skatteadministrationen

Forslaget har for det første til formål at skabe smidigere sagsgange i skatteadministrationen, således at borgerne hurtigere kan få afklaret deres skat og hurtigere kan få afsluttet en skattesag. Det sker ved de forslag, som er beskrevet nedenfor om henholdsvis kortere sagsbehandlingstider i Landsskatteretten og fremrykket ligning.

For det andet har forslaget til formål at forenkle en række bestemmelser i skattelovgivningen, hvilket kan lette erhvervslivets administrative byrder.

For det tredje har forslaget til formål at gennemføre en række justeringer af skattelovgivningen.

Den del af lovforslaget, som har til formål at nedbringe klagebehandlingstiden ved Landsskatteretten mv., går nærmere ud på

  • at indføre en remonstrationsordning ved klage over årsopgørelsen,
  • at gøre det muligt for Landsskatteretten at behandle klager over afslag på fuld omkostningsgodtgørelse,
  • at gøre det muligt for et ankenævn og Landsskatteretten at få elektronisk adgang til sagsakter i SKAT, som er nødvendige for klagebehandlingen,
  • at gøre det muligt for en klager, hvis klage er blevet afvist af Landsskatteretten, at få tilbagebetalt klageafgiften,
  • at præcisere i lovteksten alle de situationer, hvori klageafgiften tilbagebetales,
  • at give Landsskatteretten mulighed for at vælge mellem at lade SKAT eller retten selv foretage høring over en sagsfremstilling,
  • at foretage en sproglig justering, således at Landsskatterettens møde med klageren benævnes "møde" i stedet for "mundtlig forhandling", da førstnævnte udtryk er mere retvisende, 
  • at gøre det muligt for Landsskatteretten at afskære overflødige retsmøder,
  • at gøre det muligt for retspræsidenten, en retsformand eller en kontorchef i Landsskatteretten eller SKAT som sekretariat for Skatterådet eller skatteankenævnene at  træffe afgørelse om fuld omkostningsgodtgørelse i sager om syn og skøn samt
  • at  omformulere skatteforvaltningslovens regler om syn og skøn.

Den del af lovforslaget, som angår en fremrykket ligning, går nærmere ud på 

  • at indføre en frivillig ordning, hvorefter arbejdsgivere, som har udbetalt skattepligtige rejse- og befordringsgodtgørelser uden indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag får mulighed for efter anmodning at betale et beløb til dækning af den ansattes skat og arbejdsmarkedsbidrag af godtgørelserne,
  • at pålægge en indberetningspligtig at genindberette mangelfulde oplysninger under strafansvar,
  • at SKAT får adgang til også at pålægge den indberetningspligtige en pligt til at underrette skatteyderen om de genindberettede oplysninger,
  • at afskaffe indsendelsesfristen for anmodninger om bindende svar,
  • at indføre et enhedsgebyr for anmodninger om bindende svar,
  • at afskaffe begrænsningen af den bindende virkning til 5 år af visse bindende svar samt 
  • at indføre en frivillig ordning med indberetning af lejeindtægter fra sommerhusudlejning.

Den del af lovforslaget, som går ud på at gennemføre lettelser af virksomhedernes administrative byrder, går nærmere ud på

  • at ophæve underretningspligten for indeholdelsespligtige til ansatte om indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidag og SP-bidrag,
  • at visse indeholdelsespligtige med flere virksomheder (delregistrerede virksomheder) kan vente med at afregne til den 10. i måneden efter afregningsperioden samt
  • at ophæve § 6, stk. 1, i fusionsskatteloven, således at indberetning af de samme selskabsretlige dokumenter ikke både sker til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og til SKAT. 

Den del af forslaget, som går ud på at gennemføre justeringer af skattelovgivningen, går nærmere ud på

  • at ophæve den ekstraordinære adgang til genoptagelse af en kendelse fra Landsskatteretten,
  • at ophæve revisionsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 63 om omkostningsgodtgørelsesreglerne, 
  • at gennemføre sproglige præciseringer af gældende regler om en enklere selvangivelsesprocedure i skattelovgivningen mv., 
  • at gennemføre en justering af skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 2, om fritagelse for selvangivelsespligten for visse personer samt
  • at præcisere fristen for indberetning til indkomstregistret for mindre virksomheder.

Forslaget vedr. delregistrerede virksomheder forventes at give et engangstab på ca. 15 mio. kr. i 2009, hvor reglen foreslås at træde i kraft. Forslaget vedr. en ordning med frivillig arbejdsgiverbetaling af skatter mv. af skattepligtige rejse- og befordringsgodtgørelser forventes kun at medføre et relativt begrænset provenutab.