08-05-2015

Nu kan alle kigge med i SKATs kontrolarbejde
SKAT håndterer hvert år skattebetalingen for 4,6 mio. borgere og 600.000 virksomheder og sikrer, at de betaler den skat, de skal. SKAT foretog på den baggrund over 132.000 kontroller af borgernes og virksomheders skattebetaling i 2014.
”For mig er åbenhed om SKATs kontrolarbejde helt afgørende for at bevare tilliden til SKAT. Gennemsigtighedsrapporten giver alle mulighed for at kigge SKAT efter i sømmene og se, hvordan SKAT bruger sine beføjelser i virkeligheden. Det synes jeg er et vigtigt signal,” siger skatteminister Benny Engelbrecht.
De 132.000 kontroller fordeler sig med ca. 13.900 på borgerområdet, ca. 33.000 på. virksomhedsområdet, ca. 66.700 på told- og afgiftsområdet, ca. 13.500 målrettet sort økonomi og endelig ca. 5.600 kontroller målrettet narko, våben og økonomisk kriminalitet.
Det fremgår af Gennemsigtighedsrapport – SKATs kontrolarbejde i 2014, som SKAT har offentliggjort for andet år i træk. Rapporten har til formål at skabe åbenhed og gennemsigtighed omkring de regler, som danner grundlag for SKATs kontrolarbejde, samt beskrive, hvordan SKAT bruger de kontrolbeføjelser, de har fået.
Den første rapport blev til i 2013 efter længere tids opmærksomhed omkring SKAT og SKATs arbejdsmetoder.
”SKAT har de seneste år været solidt placeret midt i orkanens øje. Aviserne har stået i kø med forsidehistorier med påstande om nye skandaler. Alle disse påstande har været med til at tegne et billede af SKAT som en myndighed, hvor det hele sejler. Jeg er helt med på, at der har været enkeltsager, som har givet anledning til bekymring. Men jeg er glad for med Gennemsigtighedsrapporten at vise et noget andet billede af SKAT. Et langt mere reelt billede. Et billede af en myndighed, som er optaget af at levere et godt stykke arbejde, der ikke alene følger reglerne, men hvor der også er fokus på at yde en god service,” siger skatteministeren.
I forbindelse med kontrolarbejdet har SKAT fokus på, at borgeren eller virksomheden får en korrekt behandling. Det indebærer, at SKATs medarbejdere skal overholde de formelle regler og udvise professionel adfærd. SKATs medarbejdere har i 2014 i fællesskab gennemgået regler og vejledninger om retssikkerhed for borgere og virksomheder. Ligesom der har været afholdt seminarer, hvor udgangspunktet var virksomheders oplevelser i kontrollen.
”Det er utrolig vigtigt, at SKAT lægger vægt på at forebygge konflikter opstår. Jeg tror, at mange konflikter mellem borgere og SKAT i bund og grund beror på misforståelser. Samtidig er det en mærkesag for mig, at betalingen af skatter og afgifter bliver indrettet, så almindelige mennesker forstår, hvorfor de betaler den skat, de gør,” siger skatteministeren.
Find Gennemsigtighedsrapport – SKATs kontrolarbejde i 2014 her