23-05-2006

SKAT hjælper nydanske virksomhedsejere
SKAT starter nu en informationskampagne, som skal gøre det nemmere for nydanske virksomhedsejere at overholde skatte- og momsreglerne. Materialet gennemgår reglerne i hovedtræk og indeholder oplysninger om, hvor de kan få hjælp, hvis de er i tvivl.
I en kampagneavis fortæller en nydansk virksomhedsejer, der har egen restaurant i København, om de udfordringer, han mødte, da han åbnede sin egen restaurant. I avisen kan man også læse om de forskellige muligheder, man har for at få råd og vejledning som nystartet virksomhed.
"Samtidig med at vi optrapper kontrollen overfor bevidste snydere, er det utroligt vigtigt, at vi er servicemindede overfor dem, som gerne vil overholde reglerne, og som blot trænger til en hjælpende hånd", siger skatteminister Kristian Jensen.
Ud over avisen består informationskampagnen af postkort, pjecer og annoncer i udvalgte lokal- og gratisaviser. Både postkortet og pjecen 'Egen virksomhed - få styr på reglerne' er oversat til engelsk, tyrkisk og arabisk. Når SKATs medarbejdere tager på servicebesøg hos nydanske virksomhedsejere, vil medarbejderne have materialet med.
"SKAT tilbyder allerede servicebesøg til alle nystartede virksomheder, men nu har vi et bedre redskab til at hjælpe nydanske iværksættere med at overholde reglerne. Når skattereglerne bliver brudt, er det ofte ren uvidenhed, som er årsagen. Med denne kampagne håber vi på at gøre det nemmere for nydanske virksomhedsejere at få styr på skatten", siger Steffen Normann Hansen, der er direktør for Borger- og Erhvervsservice i SKAT.
Informationskampagnen er en del af Skatteministeriets Fairplay-kampagne mod sort arbejde. Læs mere om kampagnen på www.skm.dk/presse/kampagner/fairplay/
Yderligere oplysninger:
SKATs presseafdeling, tlf. 7237 0900
Kommunikationskonsulent Christina Faurby, tlf. 2072 2092, Skatteministeriet.