11-12-2013

Skatteministeren forlænger pendleres transportfradrag
Skatteministeriet er blevet opmærksomt på en teknisk fejl i lovgivningen om det forhøjede transportfradrag for pendlere i bestemte yderkommuner. En fejl, som medfører, at det forhøjede transportfradrag for nogle pendlere falder bort allerede ved årets udgang. Skatteminister Holger K. Nielsen vil med et nyt forslag rette op på lovgivningen.
Som loven er skruet sammen i dag, er der en tidsmæssig begrænsning på det forhøjede transportfradrag på syv år. Dermed falder fradraget bort allerede i 2014 for de pendlere, der har fået det siden 2007.
- Som det er nu, mister nogle pendlere deres forhøjede fradrag allerede næste år. Det er ikke hensigtsmæssigt, og det er heller ikke meningen med loven, siger Holger K. Nielsen og fortsætter:
- Regeringen vil sørge for, at alle pendlere i en række af yderkommunerne får glæde af særfradraget frem til 2018. På den måde kan kommuner som Lolland, Brønderslev og Svendborg give deres borgere et klart incitament til at være fleksible i deres arbejdsliv.
For Minister for By, Bolig og Landdistrikter, Carsten Hansen, er lovændringen et skulderklap til borgere, der gerne vil leve livet på landet og arbejde i byen.
- Det er en god dag for landdistrikterne, at regeringen nu retter denne fejl i lovgivningen. Regeringen har stort fokus på, at det skal være muligt at bosætte sig i alle dele af landet. Derfor skal der også være en økonomisk gulerod for de danskere, der er fleksible og finder arbejde uden for hjemmekommunens grænse, siger Carsten Hansen.
VK-regeringen og DF indførte i 2004 det forhøjede transportfradrag og forlængede det efterfølgende med kommunalreformen i 2007 og forårspakken i 2009.
- VKO-flertallet indførte særfradraget i 2004. Det vil jeg gerne kvittere for. Men desværre blev lovgivningen i 2009 ikke helt korrekt i forhold til konsekvenserne af syv-års-reglen. Derfor fremsætter regeringen hurtigst muligt et lovforslag, så vi kan få rettet op på fejlen og fortsat give borgere i yderkommunerne et økonomisk skulderklap, når de finder et job et stykke væk, siger skatteminister Holger K. Nielsen.
Med en ændring vil særfradraget gælde ind til 2018. Pendlere, der ellers ville falde ud af systemet, vil kunne fortsætte med det forhøjede fradrag frem til 2018. For nye pendlere, der kommer til i perioden 2014-18, gælder syvårsreglen dog fortsat, så man også vil få glæde af fradraget på den anden side af 2018.
Fakta:
Pendlere med bopæl i bestemte yderkommuner kan anvende det forhøjede transportfradrag, når de har daglig transport ud over 120 km. For alle andre pendlere gælder det, at daglig transport ud over 120 km. kun kan fradrages med den halve sats pr. km. Se skema nedenfor.
Gældende regler for befordringsfradrag - kørselsfradrag i 2013 og 2014 | ||
---|---|---|
Daglig befordring | Fradragssats 2013 | Fradragssats 2014 |
0 - 24 km | Intet fradrag | Intet fradrag |
24 - 120 km | 2,13 kr. pr. km | 2,10 kr. pr. km |
over 120 km | 1,07 kr. pr. km | 1,05 kr. pr. km |
over 120 km i visse udkantskommuner | 2,13 kr. pr. km | 2,10 kr. pr. km |
Udkantskommuner fra 2007- 2018
Bornholm
Brønderslev
Faaborg-Midtfyn
Frederikshavn
Guldborgsund
Hjørring
Langeland
Lolland
Læsø
Morsø
Norddjurs
Samsø
Svendborg
Tønder
Vesthimmerland
Ærø