Gå til indhold

Tidsskriftet Skaτ

Skatteministeriet offentliggør onsdag den 30. april det seneste nummer af tidsskriftet Skat

Skatteministeriet offentliggør onsdag den 30. april det seneste nummer af tidsskriftet Ska. Det indeholder fire aktuelle artikler om skatteøkonomi og jura.

 

Virksomhedsordningen og Forældrekøb

Forældrekøbsproblematikken er ikke et spørgsmål om virksomhedsordning eller ej, men et spørgsmål om at fastsætte den korrekte markedshusleje den lejeindtægt, som forældrene skal beskattes efter.

Det er konklusionen i artiklen Forældrekøb, som også gør rede for betydningen af en ny Højesteretsdom.

Det har i mange år været skattemyndighedernes praksis, at udlejere til nærtstående beskattes af såvel den betalte leje, som af den ikke-betalte leje, der udgør forskellen op til den objektive udlejningsværdi. I efteråret 2002 fastslog Højesteret hjemmelen for denne mangeårige praksis. Det er markedslejen, som udgør skattegrundlaget.

Det kan dog i praksis være svært at opgøre denne markedsleje, da den manglende frie prisfastsættelse for udlejningsboliger betyder, at lejligheder af samme størrelse og med samme beliggenhed kan variere voldsomt i husleje. En lavt vurderet markedsleje kan give økonomisk tilskyndelse til forældrekøb.

 

Store forvridninger i det norske skattesystem

I Norge er der en forskel på næsten 37 procentpoint mellem de højeste skattesatser for arbejds- og kapitalindkomst. Et så kraftigt spænd giver anledning til omfattende skattemotiverede omdannelser af arbejdsindkomst til kapitalindkomst f.eks. i form af medarbejderaktier og optioner.

Sådanne omdannelser er et brud på det grundlæggende princip om horisontal lighed. Et helt nyt aktie- og kapitalindkomstbeskatningssystem bør derfor indføres.

Det er en af konklusionerne i en omfattende rapport fra det norske skatteekspertudvalg, som har været nedsat af den norske regering. Udvalget har analyseret det norske skattesystem dels ud fra en vurdering af, hvor fremtidssikkert det eksisterende skattesystem er dels ud fra et mandat til at foreslå skattelettelser i størrelsesordenen 8-10 mia. nkr.

Udvalget havde bl.a. deltagelse af den danske økonomiprofessor ved Københavns Universitet, Peter Birch Sørensen, som i tidsskriftets anden artikel Det norske skattesystem en analyse, giver et indblik i udvalgets centrale overvejelser. Han konkluderer bl.a., at arbejds- og kapitalindkomstbeskatningen i Danmark ikke giver anledning til samme kraftige spændinger som i Norge, men at der efter hans opfattelse dog er basis for forbedringer.

 

Regionale skatteudskrivende myndigheder kan presse skattetrykket op

I lande med flere skatteudskrivende myndigheder - som f.eks. Danmark - er der en risiko for, at skattetrykket bliver højere, end det traditionel velfærdsøkonomisk teori tilsiger. Det skyldes, at de decentrale myndigheder udelukkende har incitamenter til at optimere det decentrale skattetryk.

Det vises i tidsskriftets tredje artikel Virkning på udgifts- og skattetryk af flere skatteudskrivende myndigheder.

Der vil dog ikke være en velfærdsgevinst i at afskaffe de decentrale myndigheders ret til selv at fastsætte lokalskatteprocenten, da der også er store fordele herved.

Derimod er der stærke teoretiske argumenter for at give de decentrale myndigheder incitamenter til også at tage hensyn til det optimale samlede skattetryk. Sådanne systemer bruges dog sjældent i praksis, men den under regeringen indførte lov, der betyder, at marginale ændringer i amternes skatteprovenu kan blive beskattet eller subsidieret med 50 pct. i de to første år, giver et sådan incitament.

 

Lavere skat - højere sikkerhed

Den jævnligt tilbagevendende artikel Aktuelle skattepolitiske initiativer belyser regeringens seneste tiltag på skatteområdet. Artiklen gennemgår den med Dansk Folkeparti indgåede skatteaftale og dennes udformning og egenskaber.

Ud over skatteaftalen om lavere skat på arbejde planlægger regeringen en række initiativer bl.a. på retssikkerhedsområdet hensynet til borgerne skal være i centrum, hver gang der laves nye regler på skatteområdet. Af konkrete tiltag kan nævnes effektivisering af klagesagsbehandling, bindende ligningssvar fra kommunerne og forenkling af fristregler.

Endelig er der fremsat forslag om, at kommende ekstraordinære prisstigninger på nye biler skal fritages for registreringsafgift.

 

For yderligere oplysninger, kontakt da venligst skatteøkonomisk direktør Otto Brøns-Petersen på tlf. 3392 4476.

Tidsskriftet er fremsendt redaktionen særskilt i fysisk form og kan endvidere hentes i elektronisk form her.