20-02-2007
Samarbejdserklæring til borgerne

Retssikkerhed i Skatteministeriet
Alt, hvad vi laver i Skatteministeriet, skal gerne give borgere og virksomheder oplevelsen af, at der er sammenhæng i tingene. Lige fra den lovgivning vi laver, til vores administration af reglerne og til de afgørelser vi træffer.
Alle skal betale den skat, som loven siger, de skal betale - hverken mere eller mindre. Vi sørger for, at alle bidrager til fællesskabet, og samtidig værner vi om den enkeltes retssikkerhed. Derfor tænker vi retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair - og vi vil gerne give borgerne oplevelsen af, at det er sådan.
Vi vil sikre, at den samme type skattesager bliver behandlet på samme måde, uanset hvor i landet man henvender sig. Lige fra udlevering af nyt skattekort til behandling af komplekse skattesager for multinationale selskaber. Vi lægger vægt på at være fagligt kompetente. Det gør os i stand til at løse vores opgave endnu bedre - også til gavn for retssikkerheden.
Vi vil udføre vores arbejde, så alle kan se, hvad vi gør - og hvorfor. At kunne "kigge os i kortene" skaber tryghed, og det styrker borgernes retssikkerhed.
Vi har taget udgangspunkt i de mange henvendelser, vi fik i forbindelse med vores kampagne om retssikkerhed. Ofte handlede de om situationer, hvor noget gik skævt mellem myndigheder og borger. Vi ønsker derfor at sende et signal til alle om, at vi som skattemyndighed lægger vægt på at skabe et godt samarbejdsklima.
Hvis du ikke mener, vi lever op til det, vi skriver i "Samarbejdserklæring til borgerne", eller i øvrigt synes, at vi kan gøre det bedre, så mail til mig på skm@skm.dk
Departementschef Peter Loft