04-09-2003
Redegørelse om den skatte- og afgiftsmæssige behandling af den tredje gruppe på arbejdsmarkedet, september 2003

Forord
Beskæftigelsesministeriet udgav i december 2001 en række rapporter om atypisk beskæftigelse. Beskæftigelsesministeriet anvender i rapporterne udtrykket "Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet" om disse atypiske beskæftigede. Andre terminologier om disse personer er "de selvbeskæftigede" og "de tilknyttede".
Beskæftigelsesministeriets rapporter konkluderer, at en væsentlig årsag til, at den tredje gruppe har problemer med at etablere sig på arbejdsmarkedet, skal findes i skattereglerne. Konkret fremføres 5 områder, hvor skattelovgivningen anses for at give problemer.
Denne redegørelse, som er udarbejdet af skatteministeriets departement og Told- og Skattestyrelsen, har først og fremmest til hensigt at lave en nærmere skattemæssig undersøgelse af, hvorvidt der i de situationer, som anses som problemområder, kan foretages forbedringer af skattelovgivningen. Disse forbedringer skal i givet fald kunne fremme etableringen af nye, mindre iværksættervirksomheder.
I redegørelsen er der desuden taget stilling til en række kritikpunkter, som er fremført af forskellige organisationer og eksperter inden for skatteområdet, og som vedrører den tredje gruppe på arbejdsmarkedet. Også i forhold til disse kritikpunkter, som blandet andet anbefaler ændrede grænsedragninger samt øget retsafklaring - særligt i forhold til hobbyvirksomhed - undersøges det, om der er mulighed for at foretage forbedringer af skattesystemet.
Redegørelsen er derfor ikke en færdig løsningsmodel, der kan give forventninger om en umiddelbar ændring af skattereglerne, som i givet fald forudsætter finansiering. Redegørelsen skal i stedet ses som Skatteministeriets debatindlæg som en reaktion på den kritik, som fremføres i Beskæftigelsesministeriets rapport om den tredje gruppe på arbejdsmarkedet og fra andre sider. Redegørelsens anbefalinger skal desuden ses i lyset af de forskellige forenklingstiltag, som i øvrigt er foreslået.