28-06-2021
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, registrering af køretøjer, skatteforvaltningsloven, ligningsloven og virksomhedsskatteloven
Med lovforslaget gennemføres en række tilpasninger af reglerne på motorområdet, som bl.a. skal fremme den grønne omstilling af vejtransporten og styrke regelefterlevelsen af
motorområdet.
Med Aftale om Grøn Omstilling af vejtransporten af 4. december 2020 blev det besluttet at skattefritage værdien af en arbejdsgiverbetalt ladestander i forbindelse med beskatning af fri bil.
For at skabe sammenhæng hermed foreslås det, at hovedaktionærer og selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, ikke skal beskattes af værdien af ladestandere,
der stilles til rådighed af virksomheden i forbindelse med fri bil, ligesom det tydeliggøres, at ladestandere ikke skal indgå i beregningen af den afgiftspligtige værdi.
Desuden har lovforslaget til formål at udmønte dele af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 af 15. december 2020 ved at fremrykke fristen for genberegning af
leasingkøretøjer mv. fra 4 til 3 måneder efter tidspunktet for første registrering. Det vil mindske den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som følge af, at fx flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.
Derudover foreslås det at indføre en særlig procedure for partshøring ved fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af køretøjer, der træder i stedet for forvaltningslovens regler herom. Dette vil medvirke til at understøtte gennemsigtighed og dialog, samtidig med at borgere og virksomheders ønske om at tage deres køretøj i brug hurtigst muligt tilgodeses.
Endvidere foreslås det at justere hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 20, så risikoen for unddragelse ved særlige selskabskonstruktioner mindskes.
Det foreslås desuden at ændre kravene til selvanmeldere og nummerpladeoperatører, så de fremover ikke må have gæld til det offentlige. Derved præciseres det, at fx kommunal gæld ligestilles med gæld til staten. Endelig foreslås en række ændringer af mere teknisk karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet.
Lovforslaget skønnes samlet set at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 40 mio. kr. årligt og implementeringsmæssige udgifter for det offentlige på 1,0 mio. kr. i 2021, 4,5 mio. kr. i 2022, 4,5 mio. kr. i 2023, 4,5 mio. kr. i 2024, og 4,4 mio. kr. i 2025.
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2022. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Yderligere henvendelse: Fuldmægtig Emma Sommer Degn, tlf. 7237 1092