22-09-2023
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer og brændstofforbrugsafgiftsloven
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række forbedringer af motorlovgivningen med henblik på at fremme og styrke regelefterlevelsen og lette administrationen.
Det foreslås, at afgiftsfritagne køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, fx taxier, lejlighedsvis må køre med småforsendelser uden ledsager og foretage kørsel for sociale myndigheder, hvilket vil komme borgere, virksomheder og det offentlige til gode.
Det foreslås desuden at afgiftsfritage blodbusser på grund af det vigtige samfundsmæssige formål, som de tjener.
Det foreslås at forenkle afgiftsberegningen af visse autocampere, så de altid afgiftsberigtiges med 45 pct. Det vil gøre afgiftsberegningen mere overskuelig. Ændringen vil desuden lette Skatteforvaltningens administration.
Desuden foreslås det at bemyndige skatteministeren til at fastsætte regler om den sikkerhedsstillelse, som virksomheder med tilladelse til at beregne og angive afgift i Køretøjsregistret (selvanmeldere) og evt. til også at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer (selvangivere) skal præstere. Herudover foreslås det, at Skatteforvaltningen skal kunne undlade at frigive en sikkerhedsstillelse under en kontrolsag for at sikre, at der er midler til at dække virksomhedens afgifter.
Af kontrolhensyn foreslås det desuden, at det ikke skal være muligt for selvanmeldere og selvangivere at ændre i månedsangivelsen over afgiftsberigtigede køretøjer efter indregistrering i Køretøjsregisteret. Forslaget skal mindske muligheden for svig. For at sikre lige konkurrencevilkår forslås det desuden, at virksomheder, der sælger køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing, skal have mulighed for at bruge prøveskilte til optagelse af foto og film i reklameøjemed. Virksomhederne vil dermed være ligestillet med fabrikanter og importører.
Det foreslås desuden at ensarte værdifastsættelsen af leasingkøretøjer, der er indregistreret første gang i Danmark som nye, og som er omfattet af genberegningskravet, og brugte køretøjer, der er op til 5 år gamle, så der ikke er loft over den afgiftspligtige værdi. Det foreslås desuden at justere reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg til registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg, så det ikke er mere fordelagtigt at betale afgift på baggrund af en omregnet udledning efter køretøjets egenvægt end den målte udledning.
Derudover foreslås en række ændringer af overvejende teknisk karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet.
Lovforslaget skønnes ikke at indebære provenumæssige konsekvenser.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. januar 2024. Nogle dele træder dog i kraft 1. juli 2024 og 1. januar 2025 for at sikre, at den systemmæssige understøttelse er klar.
Yderligere henvendelse: Christian Aasmul Jacobsen, tlf. 7237 1274