Gå til indhold

L 15 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., ...

L 15 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.).

 

Lovforslaget har samlet set til formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage til et bedre klima og miljø. Det skal ske ved at reducere CO2-udledningen, mindske brugen af pesticider i landbruget og reducere luftforureningen ved mindre udledning af NOx.

Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 8. december 2020 indgået Aftale om grøn skattereform. Lovforslaget udmønter et element heraf om forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv med 6 kr. pr. GJ (2021-niveau). Forhøjelsen indfases fra 2023 til 2025. Lovforslaget skal understøtte grøn omstilling af det danske energiforbrug ved at gøre det dyrere for erhverv at anvende fossile brændsler som en del af deres virksomhed.

Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne har den 10. februar 2022 indgået Politisk aftale om en sprøjtemiddelstrategi 2022-2026. Lovforslaget udmønter den del af strategien, hvor pesticidafgiften omlægges for at gøre det mere attraktivt at bruge sprøjtemidler med lav belastning af miljø og sundhed.

Det foreslås at indføre afgift for en række CO2-afgiftspligtige varer, der i dag ikke kan opkræves afgift af. Det er er vigtigt instrument i reduktionen af CO2-udledningen, at samtlige CO2-afgiftspligtige varer afgiftspålægges. Endvidere foreslås det at ligestille konkurrenceforholdene mellem de store og mindre energianlæg, der udleder NOx til luften ved forbrænding. I dag er det udelukkende de mindre energianlæg, der kan anvende afgiftsfritagelsen. En ophævelse vil mindske den helbreds- og naturskadelige luftforurening.

Lovforslaget skønnes samlet set at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 240 mio. kr. i 2025. Varigt skønnes et merprovenu på ca. 115 mio. kr.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og forventes at træde i kraft den 1. januar 2023. Afgiftsforhøjelsen for landbrug mv. og mineralogiske processer træder dog i kraft den 1. januar 2025. Skatteministeren fastsætter desuden tidspunktet for ikrafttræden af bestemmelsen vedrørende alternative opgørelsesmetoder af CO2-afgiften.

Høring / Folketingets hjemmeside