Gå til indhold

L 74 - forslag til lov om vejafgift

Lovforslaget udmønter Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022, der er en opfølgning på aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020, der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Fol­keparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder mindre CO2 til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i hø­jere grad er forureneren, der betaler.

Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler skønnes at reducere udledningen af CO2 med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.

Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstrans­port, som er kilometerbaseret og CO2-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilo­meterbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kør­sel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i miljøzoner.

Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele vejnettet være omfattet.

Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ord­ning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets sam­tykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.

Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500 mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.

Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Yderligere henvendelse: Melisa Øz, tlf. 7237 7984, og til Charlotte Kindberg Hansen, tlf. 7238 8606

Høring / Folketingets hjemmeside