29-03-2023
L 75 - Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven
E-handel er i kraftig vækst, og der er brug for redskaber til at kontrollere, at virksomheder i andre EU-lande, der sælger varer og ydelser til danske forbrugere, betaler korrekt moms. For at bekæmpe momssvig ved e-handel forslås det at gennemføre nye EU-regler om indberetning af visse betalingsoplysninger fra betalingstjenesteudbydere.
Skatteforvaltningens kontrolmuligheder skal forbedres. Derfor foreslås det at indføre omvendt betalingspligt for moms på teleydelser for at minimere risikoen for momskarrusel-svig. Desuden foreslås det, at der indføres oplysningspligt i forbindelse med delvis moms-fradragsret, og at udtagningsreglerne justeres. For at skabe en klar retstilstand, foreslås det herudover at justere skattekontrollovens regler om skattepligtiges ansvar i tilfælde, hvor oplysninger til brug for årsopgørelsen eller oplysningsskemaet indberettes af tredjeparter.
De gældende hæftelsesregler på afgiftsområdet er blevet kritiseret af erhvervslivet, da godtroende virksomheder kan risikere at hæfte for en anden virksomheds betaling af afgifter. Der foreslås derfor indført en notifikationsordning, som kendes fra momsområdet.
Videre foreslås nogle tekniske justeringer, der bl.a. tydeliggør praksis om skærpede ordensbøder, tilpasser momsfritagelsen til visse EU-institutioner i forbindelse med covid-19 og præciserer muligheden for registrering som varemodtager i forbrugsafgiftsloven. For at lette administrationen af leasingområdet for visse køretøjers kontraktforlængelse og værditabsberegninger foreslås herudover ændringer af en overgangsregel. Endelig foreslås at kompetencen til at opkræve nordiske underholdsbidrag overføres fra Gældsstyrelsen til Udbetaling Danmark for at forenkle opkrævning af disse bidragskrav.
Lovforslaget vurderes at medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen på 3,7 mio. kr. i 2022, 25,9 mio. kr. i 2023, 21,8 mio. kr. i 2024, 19,0 mio. kr. i 2025, 18,4 mio. kr. i 2026, 17,6 mio. kr. i 2027, 17,2 mio. kr. i 2028, 16,5 mio. kr. i 2029, 14,7 mio. kr. i 2030, 14,6 mio. kr. i 2031 og 12,1 mio. kr. varigt samt opgavebortfald på -1,8 mio. kr. i 2023, -21,4 mio. kr. i 2024, -2,1 mio. kr. i 2025 og -0,2 mio. kr. i 2026. Lovforslaget vurderes at kunne medføre et vist merprovenu som følge af øget regelefterlevelse, som dog ikke kan kvantificeres nærmere.
Det foreslås, at lovforslaget med visse undtagelser træder i kraft på de fælles ikrafttrædelsesdatoer den 1. juli 2023 hhv. den 1. januar 2024. Tilpasningen af momsfritagelsen til visse EU-institutioner foreslås at få tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2021.
Yderligere henvendelse: Specialkonsulent Elisabeth Eva Carstensen, tlf. 7237 0188