01-05-2024
L 182 - Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 24. juni 2022 Aftale om grøn skattereform for industri mv. Lovforslaget har til formål at udmønte de dele af aftalen, der vedrører en høj og ensartet CO2-afgift.
Aftalen om en grøn skattereform indebærer en samlet CO2-reduktion på 4,3 mio. ton 2030. En højere og mere ensartet CO2-afgift er et vigtigt instrument til dette. Det er derfor aftalt, at afgiftsniveaet i 2030 udgør 750 kr. pr. ton udledt CO2 for virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO2 for virksomheder indenfor. Mineralogiske processer mv. får en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030. Der er i dag energiafgift på visse sektorer, og virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem er omfattet af CO2-afgift. Lovforslagene indebærer samlet set en ny emissionsafgift på 375 kr. pr. ton CO2, dog 125 kr. pr. ton CO2 for kvoteomfattede mineralogiske processer mv., en omlægning af den gældende energi- og CO2-afgift, så CO2-afgiften udgør 750 kr. pr. ton CO2 og en udvidelse til færger, fiskere og indenrigsluftfart.
Med nærværende forslag til emissionsafgiftsloven foreslås det at indføre en ny afgift på 375 kr. pr. ton udledt CO2 for de virksomheder, som er omfattet af EU’s kvotehandelssystem (ETS I), dog på 125 kr. pr. ton udledt CO2 for mineralogiske processer mv. Afgiften foreslås indfaset fra 2025-2030. Afgiftsniveauer er opgjort i 2022-niveau ligesom i aftalen.
Lovforslagets økonomiske og klimamæssige konsekvenser er vurderet sammen med forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændringer som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet). Lovforslagene skønnes samlet set at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2.050 mio. kr. i 2030 og ca. 900 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2030. Varigt skønnes virkningen efter tilbageløb og adfærd usikkert at udgøre ca. 375 mio. kr. Samlet set skønnes lovforslagene at medføre en CO2-reduktion på ca. 2,6 mio. ton CO2 i 2030.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og forventes at træde i kraft den 1. januar 2025. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af bestemmelsen vedrørende lempelsen for mineralogiske processer mv. i emissionsafgiftsloven, der kræver godkendelse af EU-Kommissionen efter EU's statsstøtteregler.
Yderligere henvendelse: Emma Sommer Degn, tlf. 7237 1092