01-05-2024
L 183 - Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har den 24. juni 2022 indgået Aftale om grøn skattereform for industri mv. Lovforslaget har til formål at udmønte de dele af aftalen, der vedrører en høj og ensartet CO2-afgift. Lovforslaget ændrer i gældende CO2-afgift og energiafgift mv.
Aftalen om en grøn skattereform indebærer en samlet CO2-reduktion på 4,3 mio. ton 2030. En højere og mere ensartet CO2-afgift er et vigtigt instrument til dette. Det er derfor aftalt, at afgiftsniveaet i 2030 udgør 750 kr. pr. ton udledt CO2 for virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO2 for virksomheder indenfor. Mineralogiske processer mv. får en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030. Der er i dag energiafgift på visse sektorer, og virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem er omfattet af CO2-afgift. Lovforslagene indebærer samlet set en ny emissionsafgift på 375 kr. pr. ton CO2, dog 125 kr. pr. ton CO2 for kvoteomfattede mineralogiske processer mv., en omlægning af den gældende energi- og CO2-afgift, så CO2-afgiften udgør 750 kr. pr. ton CO2 og en udvidelse til færger, fiskere og indenrigsluftfart.
Det foreslås med nærværende lovforslag at forhøje CO2-afgiften til 750 kr. pr. ton udledt CO2 for virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem, dog 375 kr. pr. ton for kvote-omfattet rumvarme. Forhøjelsen foreslås indfaset for procesformål fra 2025-2030. Det foreslås desuden at indføre CO2-afgift på fiskeri, indenrigsfærger og indenrigsluftfart og at ophæve bundfradraget for visse ikkekvoteomfattede virksomheder. Det foreslås, at energiafgiften for rumvarme reduceres, så den samlede afgift er uændret for naturgas, højere for olie og kul og lavere for biogent affald. Tilsvarende omlægning foreslås for benzin og diesel. Det foreslås at godtgøre energiafgiften, hvis der også svares CO2-afgift af varen.
Endelig foreslås en række yderligere justeringer, herunder en udvidelse af adgangen til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet.
Lovforslagets økonomiske og klimamæssige konsekvenser er vurderet sammen med forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner (emissionsafgiftsloven). Lovforslagene skønnes samlet set at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2.050 mio. kr. i 2030 og ca. 900 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2030. Varigt skønnes virkningen efter tilbageløb og adfærd usikkert at udgøre ca. 375 mio. kr. Samlet set skønnes lovforslagene at medføre en CO2-reduktion på ca. 2,6 mio. ton CO2 i 2030.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025.
Yderligere henvendelse: Emma Sommer Degn, tlf. 7237 1092
Høring / Folketingets hjemmeside