04-10-2023
L 5 - Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder
Det er vigtigt, at verdens største og mest profitable koncerner er pålagt at betale en retfærdig skat ligesom alle andre virksomheder. OECD-aftalen fra 2021 om bl.a. en minimumsskat på mindst 15 pct. udgør i den henseende et historisk gennembrud.
EU har hurtigt fulgt op på OECD-aftalen, idet Rådet for den Europæiske Union den 14. december 2022 vedtog et direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i Unionen (Rådets direktiv (EU)
2022/2523 af 14. december 2022). Lovforslaget har til formål at implementere EU-direktivet i en ny særskilt lov – Minimumsbeskatningsloven.
Lovforslaget omfatter koncernenheder, der er en del af en multinational koncern eller en stor national koncern, hvor koncernen i to af de seneste fire regnskabsår før det aktuelle år har haft en årlig omsætning på mindst 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.). Beregningen af
den effektive skattesats foretages på grundlag af et særligt beregnet skattegrundlag, der opgøres med udgangspunkt i det konsoliderede regnskab for koncernen, og en opgørelse af de skatter, der må indgå i beregningen af den effektive skattesats.
EU-direktivet indebærer, at der skal indføres et system med to sammenhængende regler. Dette skal konkret ske ved, at der skal indføres en regel om indkomstmedregning (IIR – Income Inclusion Rule) og en regel om underbeskattet overskud (UTPR - Undertaxed
Profit Rule). Sidstnævnte anvendes i tilfælde, hvor det ultimative moderselskab i koncernen er beliggende i et land, der ikke har indført regler svarende til OECD-aftalen.
Lovforslaget indeholder derudover regler om en indenlandsk ekstraskat (QDTT – qualified domestic top-up tax). Reglerne medfører, at danske koncernenheder i udenlandske koncerner, der ikke er effektivt beskattet med 15 pct., pålægges en ekstraskat, så den samlede effektive skat bliver 15 pct. Derved vil en ekstraskat på danske koncernenheder tilfalde Danmark og ikke udlandet.
Lovforslaget vurderes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 1,9 mia.
kr. efter adfærd. Det umiddelbare merprovenu skønnes til ca. 0,3 mia. kr. varigt. Provenuvirkningen af øgede investeringer i Danmark skønnes til ca. 0,3 mia. kr. varigt og merprovenuet fra mindre overskudsflytning skønnes til ca. 1,3 mia. kr. varigt med en indfasningsperiode på 10 år.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024 med virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31. december 2023 eller senere.
Yderligere henvendelse: Lise Bo Nielsen, telefon: 72 37 34 17 og Margrete Kiil, telefon: 72 37 34 42