11-10-2023
L 52 - Ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
Det er en væsentlig forudsætning for opretholdelsen af det danske velfærdssystem, at virksomheder betaler de skatter, som de er pligtige til. Når skatter ikke betales, udhules finansieringen af de velfærdsydelser, alle nyder godt af, og tilliden til skattevæsenet kan lide et knæk. Derudover vil virksomheder, der ikke følger reglerne om betaling af skatter og afgifter, have en urimelig konkurrencefordel i forhold til de lovlydige virksomheder.
Nærværende lovforslag har til formål at gennemføre tiltagene i aftalen Hårdere straf. Hurtigere konsekvens – Seks tiltag til at styrke indsatsen mod skatteøkonomisk kriminalitet, som blev indgået den 13. juni 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) samt Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige. Blandt disse tiltag er også de sanktionsinitiativer, der indgår som finansieringsbidrag i aftalen Flerårsaftale for skattevæsenets økonomi 2023-2027, som blev indgået den 13. juni 2023 mellem regeringen samt Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
Det første tiltag i lovforslaget går ud på at gennemføre en ny sanktionspraksis i sager om skatteunddragelse, der vil medføre højere bøder og beløbsgrænser i fængselssager, enklere og hårdere udmåling af bødestraf og ens beløbsgrænser i unddragelsessager. Det andet tiltag skal skærpe sanktionerne i smuglerisager, hvor der straffes med fængsel, så der – ligesom i sager om skatte- og afgiftssvig – tillige straffes med en tillægsbøde. Det tredje og fjerde tiltag skal skærpe sanktionerne ved virksomheders anvendelse af fiktive eller falske fakturaer til at opnå uberettigede moms- eller skattefradrag. Tiltagene medfører, at de involverede virksomheder afregistreres, og ledelsesmedlemmerne ansvarliggøres for den manglende betaling af skatter og afgifter. Det femte og sidste tiltag skal sikre, at Skatteforvaltningen i svigssager kan indefryse det unddragne beløb på virksomhedens bankkonto, så beløbet ikke kan overføres til andre konti, herunder konti i udenlandske banker.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Tiltagene vurderes under ét med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart merprovenu på 30 mio. kr. (2023-niveau) i 2024. Efter tilbageløb vurderes merprovenuet at udgøre 25 mio. kr. (2023-niveau) i 2024. Den varige virkning vurderes at udgøre et umiddelbart merprovenu på 250 mio. kr. (2023-niveau). Efter tilbageløb vurderes den varige virkning at udgøre et merprovenu på 190 mio. kr. (2023-niveau).
Yderligere henvendelse: Souschef Christian Bach Worsøe, tlf. 7237 0518