Gå til indhold

Fra Høringsportalen - ikke fremsat for Folketinget - Forslag til Forslag til lov om ændring af lov om spil og selskabsskatteloven

(Nye regler for markedsføring og ansvarligt udbud af spil, styrket tilsyn med det uregulerede marked og klare kriterier for beregning af bøder, modernisering af landbaseret udbud af spil og nedsættelse af godtgørelsen ved selskabers overskydende skat).

Resumé af forslag til lov om ændring af lov om spil og selskabsskatteloven
(Nye regler for markedsføring og ansvarligt udbud af spil, styrket tilsyn
med det uregulerede marked og klare kriterier for beregning af bøder, modernisering
af landbaseret udbud af spil og nedsættelse af godtgørelsen
ved selskabers overskydende skat)

Lovforslaget har til formål at udmønte dele af den aftale, der blev indgået den 24. oktober
2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet, om at bremse og vende udviklingen i spilafhængighed
og styrke beskyttelsen af børn og unge mod pengespilsproblemer (Spilpakke 1:
Et mere ansvarligt spilmarked).

Med lovforslaget indføres der stramninger af omfanget af og indholdet i spilreklamer. Det
foreslås, at der ikke må vises reklamer for pengespil på tv og streaming i forbindelse med
transmissioner af live-sport. Forbuddet skal gælde fra 10 minutter før en sportsbegivenhed
begynder til 10 minutter efter sportsbegivenheden slutter. Det foreslås endvidere, at
der indføres et forbud mod reklamer for pengespil på udvalgte fysiske steder. Forbuddet
foreslås at gælde i et område af 200 meter fra skoler og ungdomsuddannelser, hvor hovedparten
af eleverne er under 18 år, herunder folkeskoler, fritidsordninger, privat- og friskoler,
efterskoler samt ungdomsuddannelser. Forbuddet foreslås at gælde i det offentlige
rum f.eks. fællesarealer i et storcenter, og på gade, vej, plads eller lignende områder, som
benyttes til almindelig færdsel. Det foreslås, at indendørs og udendørs arealer, som anvendes
til idrætsaktiviteter, ikke i denne sammenhæng skal betragtes som en del af det offentlige
rum. Det betyder, at f.eks. indersiden af stadions, sportsarenaer, sportshaller og lignende
områder, ikke skal anses som offentligt rum. Forbuddet foreslås også indført i offentlige
transportmidler og i øvrigt i forbindelse med offentlig transport.

Der foreslås desuden indført en række begrænsninger af indholdet i markedsføringen,
herunder at der ikke må benyttes autoriteter, at der ikke må benyttes personer, som er under
25 år, og at indholdet ikke må appellere særligt til børn og unge. I relation til sociale
medier og med henblik på en styrket beskyttelse af børn og unge, forslås det, at enhver,
der reklamerer for pengespil, kan straffes for overtrædelse af reglerne om markedsføring
af spil. Formålet hermed er at holde samarbejdspartnere og influencere ansvarlige for den
markedsføring af pengespil, som de laver.

Ligeledes foreslås det at styrke Spillemyndighedens tilsynsbeføjelser. Det sker ved at udvide
området for, hvilke reklameaktiviteter for spil uden tilladelse som kan sanktioneres,
og ved at indføre hjemmel til at blokere ulovlige reklame for spil, der ikke er givet tilladelse
til efter lov om spil. Endvidere foreslås det, at Spillemyndigheden får bedre mulighed for at pålægge sanktioner ved overtrædelser af lov om spil. Bl.a. angives klarere
principper og kriterier for beregning af bødestørrelser, ligesom Spillemyndighedens hjemmel
til at give administrative bødeforlæg tydeliggøres. Det foreslås, at to yderligere spil
skal omfattes af spildefinitionen for onlinekasino med henblik på at sikre, at spillene kommer
ind under reguleringen af spil, hvormed Spillemyndigheden kan føre et mere effektivt
tilsyn med spilmarkedet.

Det foreslås desuden, at der indsættes en bestemmelse om opmærksomheds- og handlepligt
for spiludbydere, der medfører, at spiludbyderne skal holde bedre øje med deres
spillere. Forpligtelsen pålægges alle spilområder, dog ikke almennyttigt lotteri, og samtidig
præciseres forpligtelsens omfang.

Endvidere foreslås der en modernisering af landbaseret spil, hvor forhandlertilladelser erstatter
bestyrergodkendelse, ligesom det foreslås, at en tilladelse til opstilling og drift af
gevinstgivende spilleautomater skal være gældende til hele landet.

Yderligere foreslås det, at reglerne for, hvor der må udbydes spil, forenkles. Det sker konkret
ved at ophæve begrebet ”spillebutik” og samtidig fortolke begrebet ”spillehal”, så de
gældende to regelsæt kombineres. Det betyder, at der fremover f.eks. kan nydes mad og
drikke inde i en spillehal, og at elektronisk simulerede væddemålsterminaler kan opstilles
på visse vilkår svarende til vilkårene for spilleautomater. Forslaget vil medføre, at mere
spil flyttes ind i en spillehal og dermed bliver mindre synligt. Der vil fortsat kunne ske
salg af lotteri, klasselotteri og almindeligt væddemål i kiosker, på tankstationer og i dagligvarebutikker.

Som led i finansieringen af aftalen, foreslås det at nedsætte tillægget til godtgørelsesprocenten
for selskabers overskydende skat. Det foreslås, at tillægget på 0,75 procentpoint
nedsættes til 0,2 procentpoint. Den foreslåede ændring vil medføre, at forrentningen af
selskabers overskydende skat fra og med indkomståret 2026 forrentes lavere end efter
gældende regler.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1. juli 2026, men en række af bestemmelserne
vil først have virkning fra 1. januar 2027. Dette af hensyn til, at nogle af de foreslåede initiativer
kræver implementering i erhvervslivet.

Tre af lovforslagets initiativer medfører provenumæssige konsekvenser for staten, som
samlet set udgør et varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 25 mio. kr. årligt,
jf. nedenfor.

Initiativet om at indføre et forbud mod reklamer for pengespil i forbindelse med transmissioner
af live-sportsbegivenheder skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 25 mio. kr. årligt. Initiativet om at udvide den gældende spildefinition
for onlinekasino, så terningespil og lykkehjul bliver omfattet, vurderes at medføre et
merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 10 mio. kr. årligt. Initiativet om at nedsætte
godtgørelsesprocenten for selskabers overskydende skat skønnes at medføre et merprovenu på ca. 25 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2026, stigende til ca. 40 mio.
kr. årligt fra 2029 og varigt.

Yderligere henvendelse: Christina N. Hansen - 72 38 83 08.

Høring.