Gå til indhold

Fra Høringsportalen - ikke fremsat for Folketinget - Forslag til Lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love

(Forhøjelse af rykkergebyrer ved told- og skatteforvaltningens opkrævning af visse skatter og afgifter m.v.)

Resumé af forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af visse rykkergebyrer ved told- og skatteforvaltningens opkrævning af skatter og afgifter m.v.)


Lovforslaget har til formål at udmønte dele af Flerårsaftale om skattevæsenets økonomi for 2023-2027, som blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet den 13. juni 2023. Aftaleparterne er den 14. november 2025 blevet enige om et nyt finansieringsforslag vedrørende opregulering af rykkergebyr med henblik på at udligne den manglende finansiering af Flerårsaftalen vedrørende 2025-2027.


Det foreslås således, at rykkergebyret ved for sen betaling af visse skatter og afgifter, der p.t. er 65 kr., opreguleres til 2026-niveau, dvs. til 160 kr. Gebyret er uændret siden 1992, og den reale værdi af gebyret er derfor udhulet markant, hvilket også vurderes at være tilfældet for incitamentsvirkningen.


Det foreslåede forhøjede rykkergebyr vedrører virksomheders skatter og afgifter, der ikke betales til tiden, fx moms og selskabsskatter, samt personer og virksomheders for sene betaling af bl.a. motorkrav, fx grøn ejerafgift og registreringsafgift.


Lovforslaget indeholder også et forslag om at lovfæste en beløbsmæssig bagatelgrænse for, hvornår der rykkes for en virksomheds skatte- og afgiftsgæld, når virksomheden i forvejen har gæld under inddrivelse. Skattestyrelsen har i dag en praksis, hvorefter der i disse situationer ikke rykkes for gæld under 100 kr. I lyset af forhøjelsen af rykkergebyret foreslås det, at bagatelgrænsen lovfæstes og forhøjes til 200 kr.

Herudover foreslås det at ophæve nogle overflødige regler om rykkergebyr, idet der allerede findes regler om pålæg af rykkergebyrer for de samme krav i opkrævningsloven.


Loven foreslås at skulle træde i kraft den 1. april 2025, hvilket indebærer en fravigelse af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og udgangspunktet om, at lovforslaget skal være vedtaget mindst 4 uger før ikrafttrædelse. Dette er dog nødvendigt for at kunne opnå det forudsatte provenu med henblik på at udligne den manglende finansiering af Flerårsaftalen vedr. 2025-2027.


Forhøjelsen af rykkergebyrer fra 65 kr. til 160 kr. vil medføre et umiddelbart merprovenu på 80 mio. kr. i 2026, 105 mio. kr. i 2027, 100 mio. kr. i 2028, 95 mio. kr. i 2029-30 samt 20 mio. kr. årligt i varig virkning. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på 70 mio. kr. i 2026, 85 mio. kr. i 2027-28, 80 mio. kr. i 2029, 75 mio. kr. i 2030 samt 15 mio. kr. årligt i varig virkning.

 

Yderligere henvendelse: Allan Capersen  - 72 37 03 17.

 

Høring.