Gå til indhold

Fra Høringsportalen - ikke fremsat for Folketinget - til Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven og skattekontrolloven

(Tilpasning til administrative retningslinjer vedrørende minimumsbeskatnings-reglerne, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, transfer pricing dokumentation, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)

Det er vigtigt, at verdens største og mest profitable koncerner er pålagt at betale en retfærdig skat ligesom alle andre virksomheder. OECD-aftalen fra 2021 om bl.a. en minimumsskat på mindst 15 pct. udgjorde i den henseende et historisk gennembrud.

Formålet med lovforslaget er for det første at gennemføre OECD’s administrative retningslinjer fra juni 2024 og januar 2025, der på en række punkter stiller krav til de nationale gennemførelsesregler, som vurderes at burde fremgå af minimumsbeskatningslovens ordlyd. Derudover foreslås en række ændringer af minimumsbeskatningsloven og selskabsskattelovens regler om international sambeskatning med henblik på, at samspillet mellem de to regelsæt ikke medfører utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Der foreslås desuden regler, der tager højde for OECD’s rapport fra februar 2024 (»beløb B rapporten«) om forenkling af fastsættelsen af armslængdepriser på visse distributionstransaktioner, særligt i såkaldte lavkapacitetslande. Det foreslås, at det almindelige armslængdeprincip fraviges, når et dansk selskab har kontrollerede transaktioner med en kvalificeret distributør i lande, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark og har valgt den forenklede tilgang.

Der foreslås yderligere en række lempelser vedrørende afgrænsningen af de skattepligtige, der har pligt til at udarbejde transfer pricing dokumentation, og afgrænsningen af de kontrollerede transaktioner, der skal udarbejdes dokumentation for. Ændringerne, der tilsigter at sikre, at der ikke stilles krav om udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation, hvor risikoen for fejl eller aggressiv skatteplanlægning er minimal, vurderes at medføre væsentlige administrative lempelser, navnlig for mindre og mellemstore virksomheder.

Der foreslås tillige justeringer af selskabsskattelovens § 2 C om omkvalifikation af transparente enheder med henblik på at hindre, at det ved brug af transparente enheder udnyttes, at enhederne kvalificeres forskelligt i forskellige lande (et såkaldt hybridt mismatch), så enhedernes indkomst helt eller delvist undtages fra beskatning.

For at tage højde for den seneste opdatering af EU’s sortliste over skattely foreslås endeligt en ændring af listen over lande omfattet af reglerne om defensive foranstaltninger.

Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offentlige. Den foreslåede justering af reglerne om omkvalificering af transparente enheder skal hindre, at der opstår et utilsigtet mindreprovenu. 

Det foreslås, at ændringerne træder i kraft den 1. juli 2025 i overensstemmelse med de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Yderligere henvendelse: Chefjurist Kim Lundgaard Hansen, tlf. 7238 8802

Høring