Gå til indhold

L 80 - Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love

(Ny opkrævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af udbytter, renter og royalties m.v.).

Formålet med lovforslaget er at udmønte tiltag, som partierne bag flerårsaftalen for skat­tevæsenets økonomi 2023-2027 har indgået aftale om.

Med lovforslaget reguleres afgiften for en foreløbig fastsættelse. Afgiften bliver udsendt til virksomheder, der ikke rettidigt har angivet for en afregningsperiode til Skatteforvalt­ningen og som følge heraf har fået fastsat sit tilsvar af skatter og afgifter mv. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Det foreslås, at afgiften, der siden 2001 har været på 800 kr., regu­leres med afsæt i lønudviklingen, hvorefter afgiften vil blive 1.400 kr.

Med lovforslaget reguleres desuden satserne for skattetillæg. Der pålægges et skattetillæg, når der er pligt til at aflevere oplysningsskema til Skatteforvaltningen, og afleveringsfristen overskrides. Satserne for skattetillæg er fastsat i lovgivningen, mens beregningen beror på den enkeltes indtægtsforhold og antallet af dage, afleveringsfristen er overskredet. Der er i lovgivningen angivet et loft for, hvad skattetillægget højst kan udgøre. For de fonde og foreninger, der er omfattet af reglerne om skattetillæg, udgør skattetillægget et fast beløb. Det foreslås at regulere satserne med afsæt i lønudviklingen siden 1996, hvor satserne sidst blev ændret. Reguleringen vil medføre en fordobling af satserne.

Lovforslagets tiltag skønnes at medføre et merprovenu på ca. 210 mio. kr. i 2025 (2025-niveau). Lovforslagets tiltag udgør en engangsforhøjelse, hvormed afgiften og satserne ikke reguleres løbende. Derfor er provenuvirkningen aftagende over tid, og det umiddel­bare varige merprovenu ved reguleringen af afgiften for foreløbige fastsættelser og regule­ring af satser for skattetillæg skønnes derfor at være ca. 40 mio. kr. (2025-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes det varige merprovenu at udgøre ca. 25 mio. kr. (2025-ni­veau).

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Yderligere henvendelse: 

Høring / Folketingets hjemmeside