Gå til indhold

L180 (Folketingsåret 2001-02)

Forslag til lov om ændring af vurderingsloven, skattestyrelsesloven (Modernisering af vurderingsorganisationer) - resumé

Resumé af forslag til lov om ændring af vurderingsloven, skattestyrelsesloven og andreskattelove (Forenkling og modernisering af vurderingsorganisationen og vurderingsprocessen m.v.)

I regeringspapiret om nedlæggelse af råd og nævn anføres, at der skal ske en tilpasning af bevillinger og eventuelle opgaver for vurderingsråd og skyldråd. Lovforslagets formål er på baggrund heraf at forenkle og modernisere vurderingsorganisationen og vurderingsprocessen.

 

Vurderingsorganisationen

Efter forslaget nedlægges de nuværende 224 vurderingsråd og 27 skyldråd pr. 1. maj 2002, hvor deres funktionsperiode udløber. Vurderingen foretages herefter af told- og skatteregionerne. Som klageorgan oprettes pr. 1. juli 2002 15 uafhængige vurderingsankenævn(ét for hvert af de 14 amter og ét fælles for København og Frederiksberg Kommune)med i gennemsnit 5 medlemmer og sekretariatsbistand af regionerne (ikke de samme personer, der har foretaget vurderingen).

 

Vurderingsprocessen

Set i lyset af skattestoppet og ønsket om regelforenkling foreslås enklere lettere administrerbare mere forsigtige og fornuftige regler for vurderingen af fast ejendom. I forbindelse hermed foreslås:

  • Forenkling af vurderingsforslagssystemet, således at der fremover opereres med færre parametre end i dag - der tages hensyn til ejendommens beliggenhed, areal og alder, hvorimod der ikke gives tillæg for stråtag, brændeovn eller solvarme, ligesom der ikke skal tages hensyn til ejendommens badeværelses-, toilet-eller køkkenforhold eller lignende.
  • Reduktion af antallet af vurderede ejendomme, idet der kun skal foretages vurdering i de tilfælde, hvor det har betydning for ejendomsbeskatningen - hvis en kommune ønsker en vurdering af ejendomsværdien af hensyn til dækningsafgiften eller en anden myndighed eller en borger ønsker en særskilt vurdering, må staten kompenseres.
  • Vurdering hvert andet år (mod nu, hvert år) ejerboliger i ulige år, andre ejendomme i lige år - med mellemliggende årsreguleringer på amtsniveau og mellemliggende årsomvurderinger af ejendomme, hvor der er sket større ændringer af grund eller bygning.
  • Samtidigudsendelse af vurderingsmeddelelse og selvangivelse, første gang i foråret2004. I forbindelse hermed ændres vurderingsterminen fra 1. januar til 1.oktober i vurderingsåret, første gang 1. oktober 2003. Det indebærer f.eks., at grundskylden for 2005 opkræves på grundlag af ejendomsvurderingen pr. 1.oktober 2003 (i stedet for ejendomsvurderingen pr. 1. januar 2004). Af hensyn til beregningen af grundskylden for 2004 foretages en særskilt maskinel regulering af grundværdierne pr. 1. januar 2002 til 1. januar 2003. Det indebærer også, at ejendomsværdiskatten beregnes på grundlag af ejendomsværdien pr. 1. oktober i indkomståret (mod nu af ejendomsværdien pr. 1. januar i indkomståret). Dette har imidlertid ikke den store betydning som følge af skattestoppet.

Det indføres en særregel for store parcelhusgrunde og sommerhusgrunde, hvorefter det såkaldte byggeretsprincip ikke skal gælde i de tilfælde, hvor parcelhuset eller sommerhuset er placeret således på grunden, at grunden ikke kan udstykkes.

 

Provenu

Forslaget vedr. modernisering og forenkling af vurderingsprocessen skønnes kun at havemeget begrænsede provenumæssige konsekvenser, men kan afhængig af udviklingen i ejendomspriserne indebære tidsmæssige forskydninger af ejendomsværdiskatteprovenuet.

Forslaget om, at byggeretsprincippet ikke skal gælde, når ejendommens placering på grunden hindrer udstykning, skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et årligt provenutab på grundskylden i størrelsesordenen 10 mill.kr. fra og med indkomståret 2005.

De provenumæssige konsekvenser vedrører alene kommuner og amter.

Folketingets hjemmeside