29-10-2014
L 42 – Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
(Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.)
Lovforslaget har til formål:
- At smidiggøre klagereglerne, således at sagerne kan afsluttes hurtigere, når klageren og SKAT er enige om resultatet. I dag forudsætter en hurtig afslutning af klagesagen, at klageren opnår fuldt medhold.
- At betinge anvendelsen af overspringsreglen i skatteforvaltningsloven af, at klageren endnu ikke har modtaget en indstilling om sagens afgørelse.
- At sikre, at der - som tilsigtet ved indførelsen af de nye klagestrukturregler - kan ydes omkostningsgodtgørelse i retssager om bl.a. ejendomsvurdering.
- Med en enkelt modifikation at lovfæste administrativ praksis for at yde omkostningsgodtgørelse i hjemvisningssager og for afsluttende arbejder som opfølgning på en afgjort godtgørelsesberettiget klage- eller retssag. En dom fra Højesteret fra oktober 2013 har sat spørgsmålstegn ved hjemlen for denne praksis, som blev etableret i 2004.
- At betinge ydelsen af skattefrie tredjemandstilskud af, at yderen ikke har indgået en honoraraftale med skatteyderen på no cure no pay-vilkår.
- At ændre dækningsrækkefølgen ved SKATs inddrivelse af krav på underholdsbidrag. Forslaget retter en fejl, idet der i dag ikke sondres mellem private og offentlige krav på underholdsbidrag.
- At foretage enkelte justeringer i reglerne om SKATs restanceforebyggende arbejde for at modernisere reglerne og fjerne konstaterede omgåelsesmuligheder.
- At gennemføre restanceinddrivelsesdelen af kommuneaftalen for 2015 ved bl.a. at muliggøre lønindeholdelse for bibliotekers gebyrer og erstatningskrav, for krav vedr. fraflytningsgarantier, samt at sikre, at SKATs modregning afbryder forældelsen af en restfordring, hvis modregningen ikke har ført til dækning af hele fordringen.
- At det i overensstemmelse med hidtidig praksis og for at undgå tvivl lovfæstes, at virksomheder, der ikke har leverancer her i landet, kun kan momsregistreres, hvis de er etableret her i landet.
Lovforslaget, der som udgangspunkt træder i kraft 1. januar 2015, vurderes samlet set – med en væsentlig usikkerhed – at medføre et umiddelbart merprovenu i størrelsesordenen 15 mio. kr. årligt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet til ca. 10 mio. kr. årligt. Af merprovenuet vedrører ca. 5 mio. kr. kommunerne.
Yderligere henvendelse: Chefkonsulent Tony Gønge Nielsen, tlf. 7237 4762