11-09-2022
Grøn check - en historisk oversigt
Fra 2010 blev der indført en skattefri og indkomstafhængig ”grøn check”, der gives som et nedslag i den beregnede indkomstskat. Baggrunden for den grønne check var et ønske om at kompensere personer med relativt lave indkomster for en række afgiftsforhøjelser, der skete i forbindelse med 2009-skattereformen - Forårspakke 2.0. Den grønne check bestod dels af et beløb til alle personer fyldt 18 år på 1.300 kr., dels en supplerende grøn check til børn på 300 kr. pr. barn for op til 2 børn pr. familie. Den grønne check og den supplerende grønne check er indkomstafhængig og aftrappes med et beløb svarende til 7,5 pct. af den del af modtagerens topskattegrundlag, der overstiger et grundbeløb på 362.800 kr. (2010-niveau).
Som led i aftalen om finansloven for 2012 blev der fra 2013 som en ekstra og generel kompensation for aftalte skatte- og afgiftsstigninger indført et tillæg til den grønne check til familier med lave indkomster. Tillægget er et fast nominelt beløb på 280 kr. årligt, og det tildeles personer med en indkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 212.000 kr. (2010-niveau).
Som led i aftalen om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) fra efteråret 2014 nedsættes den grønne check og den supplerende grønne check til børnene gradvist fra 2015 til 2022, og som led i udmøntningen af aftalen fra november 2016 om afskaffelse af PSO-afgiften reduceres den grønne check og den supplerende grønne check for ikke-pensionister yderligere fra 2018 og frem mod 2025. Folkepensionister og førtidspensionister friholdes for denne yderligere reduktion i grøn check, og tillægget til grøn check for personer med lave indkomster fastholdes uændret.
Som led i energiaftalen fra sommeren 2018 fremrykkes den ovenfor nævnte reduktion af den grønne check frem mod 2025 til 2019 for ikke-pensionister.
Udviklingen i den grønne check, den supplerende grønne check til børn samt tillægget til den grønne check for lavindkomster fra 2010-2021 fremgår af tabel 1a-1c.
Kr. | 2010 | 2011 | 2012 |
Grøn check | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Supplerende grøn check pr. barn | 300 | 300 | 300 |
Aftrapningsgrænse for grøn check (topskattegrundlag) | 362.800 | 362.800 | 362.800 |
Forhøjelse af aftrapningsgrænse ved aftrapning af den supplerende grønne check | 17.333 | 17.333 | 17.333 |
Kr. | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Grøn check | 1.300 | 1.300 | 955 | 950 | 940 |
Supplerende grøn check pr. barn | 300 | 300 | 220 | 220 | 215 |
Aftrapningsgrænse for grøn check (topskattegrundlag) | 362.800 | 369.400 | 374.800 | 379.900 | 388.200 |
Forhøjelse af aftrapningsgrænse ved aftrapning af den supplerende grønne check | 17.333 | 17.333 | 12.667 | 12.667 | 12.533 |
Tillæg til grøn check for lavindkomster | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 |
Indkomstgrænse for tillæg til grøn check (topskattegrundlag) | 212.000 | 215.900 | 219.000 | 222.000 | 226.900 |
Kr. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Grøn check - pensionister - ikkepensionister |
930 765 |
900 525 |
875 525 |
875 525 |
875 263 |
875 - |
875 - |
Supplerende grøn check pr. barn - pensionister - ikkepensionister (*Beløbene fordobles, hvis hele børne- og ungeydelsen udbetales til én modtager) |
215 175 |
210 |
200 120 |
200 120 |
110 90 |
120 120 |
120 120 |
Aftrapningsgrænse for grøn check (topskattegrundlag) | 397.000 | 405.700 | 414.700 | 424.700 | 429.200 | 441.900 | 457.500 |
Forhøjelse af aftrapnings-grænse ved aftrapning af den supplerende grønne check - pensionister - ikkepensionister |
12.400 10.200 |
12.000 7.000 |
11.667 7.000 |
11.667 7.000 |
11.667 3.507 |
11.667 - |
11.667 - |
Tillæg til grøn check for lavindkomster - pensionister - ikkepensionister |
280 280 |
280 280 |
280 280 |
280 280 |
280 140 |
280 - |
280 - |
Indkomstgrænse for tillæg til grøn check (topskattegrundlag) | 232.000 | 237.100 | 242.400 | 247.900 | 250.800 | 258.300 | 267.400 |
Den beregnede grønne check og den supplerende grønne check samt det eventuelle tillæg modregnes i indkomstskatten i løbet af indkomståret, ved at beløbet efter eventuel indkomstaftrapning indregnes i forskudsansættelsen som en forøgelse af skattekortfradraget. Ved årsopgørelsen vil et evt. overskydende beløb, der ikke har kunnet modregnes i skatten i løbet af året, blive udbetalt som overskydende skat. Er der sket en for lille eller ingen aftrapning i den forskudsregistrerede grønne check, vil det for meget udbetalte beløb blive opkrævet som restskat eller medføre en reduktion af en eventuel overskydende skat.
Nedenfor gives en mere detaljeret beskrivelse af ændringerne i den grønne check siden indførelsen i 2010.
1. Den grønne check indføres fra 2010
Fra 2010 blev der indført en skattefri og indkomstafhængig ”grøn check”, der gives til alle skattepligtige som et nedslag i den beregnede indkomstskat. (L 198, 2008/2009).
I årene 2010-2014 udgjorde den grønne check 1.300 kr. til personer fyldt 18 år, og den supplerende grønne check pr. barn for op til 2 børn pr. familie udgjorde 300 kr. Den supplerende grønne check til børnene modregnes som udgangspunkt i moderens skat. Har faderen alene forældremyndigheden, modregnes beløbet hos ham.
Beløbene for den grønne check er faste nominelle beløb, der ikke reguleres.
Den grønne check blev gjort indkomstafhængig og aftrappes med et beløb svarende til 7,5 pct. af den del af modtagerens topskattegrundlag, der blev fastsat til et grundbeløb i 2010-niveau på 362.800 kr. Overstiger topskattegrundlaget således aftrapningsbundfradraget med 17.333 kr. eller mere, vil den grønne check være fuldt aftrappet. Der kan ikke overføres uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller. Aftrapningsgrænsen reguleres efter personskattelovens § 20.
Indkomstaftrapningen af den supplerende grønne check til børnene baseres på den voksne modtagers indkomst. En eventuel aftrapning heraf sker ligeledes med 7,5 pct. af grundlaget for topskat, når dette grundlag overstiger aftrapningsgrænsen med 17.333 kr.
For gifte personer opgøres aftrapningsgrundlaget som udgangspunkt på grundlag af den enkelte ægtefælles personlige indkomst. Har ægtefællerne tilsammen positiv nettokapitalindkomst, der overstiger 80.000 kr. (2010-niveau), forhøjes aftrapningsgrundlaget ved, at ægteparrets samlede positive nettokapitalindkomst ud over 80.000 kr. lægges til den personlige indkomst hos den ægtefælle, der har den største personlige indkomst med tillæg af evt. kapitalpensionsindskud.
Denne ægtefælles aftrapningsgrundlag består således af vedkommendes personlige indkomst med tillæg af ægteparrets samlede positive nettokapitalindkomst ud over 80.000 kr., mens den anden ægtefælles aftrapningsgrundlag udgøres af den personlige indkomst og uden hensyntagen til positiv nettokapitalindkomst. Frem til 2012 korrigeredes topskattegrundlaget for evt. indskud på kapitalpensionsordninger, der ikke var fradragsberettigede i topskattegrundlaget.
2. Tillæg til grøn check til familier med lave indkomster fra 2013
Som led i aftalen om finansloven for 2012 blev der fra 2013 indført et tillæg til den grønne check til familier med lave indkomster som en ekstra og generel kompensation for aftalte skatte- og afgiftsstigninger. Tillægget er ligesom den grønne check skattefrit. (L 31, 2011/2012).
Tillægget er et fast nominelt beløb på 280 kr. årligt, og det tildeles personer fyldt 18 år med en indkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 212.000 kr. (2010-niveau). Tillægget bortfalder helt, hvis indkomsten overstiger grundbeløbet på 212.000 kr. (2010-niveau). Indkomstgrænsen reguleres efter personskattelovens § 20.
Den kvalificerende indkomst udgør for såvel enlige som ægtefæller grundlaget for beregning af topskat, ligesom det er tilfældet ved aftrapningen af den grønne check.
3. Nedsættelse af den grønne check fra 2015
Som led i aftalen fra efteråret 2014 om tilbagerulningen af forsyningssikkerhedsafgiften (FSA), der skulle have været hovedfinansieringskilde for Energiaftale 2012, tilvejebringes der alternativ finansiering ved en gradvis forhøjelse af bundskatten og nedsættelse af den grønne check fra 2015 frem til 2020. (L 4, 2014/2015).
Nedsættelsen af den grønne check og den supplerende grønne check til børn fra 2015-2020 fremgår af tabel 2.
Kr. | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Grøn check før reduktion | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Nedsættelse | -345 | -350 | -360 | -370 | -400 | -425 |
Grøn check efter reduktion | 955 | 950 | 940 | 930 | 900 | 875 |
Supplerende grøn check pr. barn før reduktion | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 220 |
Nedsættelse | -80 | -80 | -85 | -85 | -90 | -100 |
Supplerende grøn check efter reduktion | 220 | 220 | 215 | 215 | 210 | 200 |
4. Yderligere nedsættelse af den grønne check fra 2018
Som led i aftalen fra november 2016 om afskaffelse af PSO-afgiften tilvejebringes finansieringen af investeringer i vedvarende energi fra 2018 ved en gradvis forhøjelse af bundskatten i årene 2018-2022, samt en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst og ved at reducere den grønne check for ikke-folkepensionister fra 2018 og frem mod 2025. (L 101, 2016/2017).
Indfasningen af de gradvise nedsættelser af den grønne check og den supplerende grønne check til børn som følge af udmøntningen af aftalen om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften og udmøntningen af aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften fremgår af tabel 3.
Kr. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Grøn check før reduktion | 930 | 900 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 |
Nedsættelse for ikke-pensionister | -165 | -270 | -275 | -280 | -325 | -330 | -340 | -350 |
Grøn check for ikke-pensionister efter reduktion | 765 | 630 | 600 | 595 | 550 | 545 | 535 | 525 |
Supplerende grøn check pr. barn før reduktion | 215 | 210 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Nedsættelse pr. barn af ikke-pensionister | -40 | -65 | -60 | -65 | -75 | -75 | -75 | -80 |
Supplerende grøn check pr. barn af ikke-pensionister efter reduktion | 175 | 145 | 140 | 135 | 125 | 125 | 125 | 120 |
5. Fremrykning af nedsættelser for ikke-pensionister fra 2019
Som led i energiaftalen fra juni 2018 fremrykkes den ovenfor nævnte gradvise reduktion frem til 2025 til 2019 for ikke-pensionister (L 86, 2018/2019), jf. tabel 4.
Kr. | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Grøn check for ikke-pensionister før reduktion | 630 | 600 | 595 | 550 | 545 | 535 | 525 |
Nedsættelse for ikke-pensionister | -105 | -75 | -700 | -25 | -20 | -10 | 0 |
Grøn check for ikke-pensionister efter reduktion | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 |
Supplerende grøn check for ikke-pensionister pr. barn før reduktion | 145 | 140 | 135 | 125 | 125 | 125 | 120 |
Nedsættelse pr. barn af ikke-pensionister | -25 | -20 | -15 | -5 | -5 | -5 | 0 |
Supplerende grøn check pr. barn af ikke-pensionister efter reduktion | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
6. Ligedeling fra 2022
Udbetalingen af den supplerende grønne check for børn har fulgt udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelse. Frem til og med 2021 var det som udgangspunkt barnets mor, der fik børne- og ungeydelsen, og dermed også den supplerende grønne check.
Fra og med 2022 har børne- og ungeydelsen som udgangspunkt være delt lige mellem barnets forældre, og dermed er den grønne check ligeledes som udgangspunkt delt lige mellem barnets forældre. Er forældrene ikke samlevende, afhænger det af en række omstændigheder, om der skal ske ligedeling. Reglerne for ligedeling af børne- og ungeydelsen (og dermed den grønne check) er uddybet her: Ligedeling af børne- og ungeydelse | Skatteministeriet (skm.dk)
Samtidig med ligedelingen er satsen halveret, således at udbetalingen pr. barn er uændret. Hvis der ikke sker ligedeling, dvs. hvis hele børne- og ungeydelsen og dermed også den supplerende grønne check udbetales til én modtager, udbetales det dobbelte beløb.
7. Afskaffelse af grøn check for ikkepensionister mv. fra 2023
Som led i Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi afskaffes den grønne check samt tillægget til grøn check for ikkepensionister fra og med 2023. I 2022 sker er en halvering af satserne. Endvidere forhøjes den supplerende grønne check for børn for både pensionister og ikkepensionister (L 200, 2021-22), jf. tabel 5.
Kr. | 2022 | 2023+ |
Grøn check for ikke-pensionister - før reduktion - efter reduktion |
525 263 |
525 - |
Supplerende grøn check for ikke-pensionister - før forhøjelse - efter forhøjelse |
60 90 |
60 120 |
Supplerende grøn check for pensionister - før forhøjelse - efter forhøjelse |
100 110 |
100 120 |
Tillæg til grøn check for ikke-pensionister - før reduktion - efter reduktion |
280 140 |
280 - |