29-01-2024
Bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere - fakta og statistik
Den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere (kildeskattelovens § 48 E og § 48 F) kendes især under betegnelsen forskerskatteordningen. Den særlige skatteordning indebærer, at udenlandske forskere og nøglemedarbejdere har mulighed for at opnå særligt gunstige skattemæssige vilkår ved arbejde i Danmark.
Formålet med forskerskatteordningen er at styrke dansk erhvervslivs og danske forskningsinstitutioners mulighed for at tiltrække og fastholde højtkvalificerede forsknings- og udviklingsmedarbejdere fra udlandet.
Ordningen i hovedtræk
Forskerskatteordningen blev indført i 1992 og er siden blevet ændret en del gange. Ordningen er udformet som en bruttoskatteordning med en skattesats, der fra 2011-2017 har været på 26 pct. og fra 2018 hæves til 27 pct. Tages det i betragtning, at der også skal betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten, svarer satserne inkl. AM-bidrag til 31,92 pct. frem til og med 2017 og 32,84 pct. fra 2018.
Der kan, med undtagelse af dokumenterede udgifter til obligatoriske udenlandske sociale bidrag og udenlandske sociale arbejdsgiverbidrag, ikke foretages fradrag i indkomst omfattet af forskerskatteordningen.
Forskerskatteordningen kunne frem til og med 2017 anvendes i op til fem år. Fra 2018 er tidsbegrænsningen hævet til 7 år. For at være omfattet af den særlige gunstige skatteordning skal lønmodtageren opfylde en række krav, jf. boks 1. Som udgangspunkt skal personer, der er omfattet af forskerordningen, enten opfylde kravet om forskerstatus eller opfylde vederlagskravet.
Eventuel anden indkomst, som ikke er omfattet af forskerskatteordningen, beskattes efter de almindelige regler, uanset hvilken type indkomst, der er tale om. Udgifter til erhvervelse af indkomst, som beskattes under forskerskatteordningen så som transportudgifter, flytteudgifter, udgifter ved dobbelt husførelse m.v. kan hverken fratrækkes i indkomst omfattet af forskerskatteordningen eller i anden indkomst.
Boks 1. Betingelser for at benytte ordningen
Forskerskatteordningen omfatter forskere og nøglemedarbejdere, som rekrutteres i udlandet og ansættes i en dansk virksomhed eller ved en forskningsinstitution. Forskere er personer, der udfører forskningsarbejde, og som har en forskningsmæssig uddannelse på minimum ph.d.-niveau. Nøglemedarbejdere er medarbejdere, der modtager en løn, der opfylder vederlagskravet, der i 2024 udgjorde 75.100 kr. efter fradrag af ATP (lønnen opgøres før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag). Ifm. aftale om Iværksætterpakken sættes vederlagskravet fra 2026 og frem ned til 60.100 kr. om måneden (2024-niveau). For nøglemedarbejdere er der ingen uddannelseskrav.
De øvrige kriterier er følgende:
- Forskerskatteordningen kan anvendes ved indgåelse af et ansættelsesforhold med en dansk arbejdsgiver. Der er intet krav om, at personer, som ønsker at anvende forskerskatteordningen, skal blive fuldt skattepligtige til Danmark. Bliver man fuldt skattepligtig til Danmark – og hjemmehørende her i landet efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst – gælder der visse begrænsninger for, hvor stor en del af arbejdet, der må være udført i udlandet.
- Lønmodtageren må ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen have været fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark af lønindkomst eller indkomst ved selvstændig virksomhed, pension mv.
- Lønmodtageren må ikke inden for de seneste fem år forud for ansættelsen have haft direkte eller indirekte del i ledelsen, kontrollen med eller væsentlig indflydelse på den virksomhed, hvor vedkommende ansættes.
- For personer, der ansættes på offentlige forskningsinstitutioner, afgør institutionens ledelse, om ansøgerens kvalifikationer som forsker kan godkendes. Mens det for personer, der ansættes på andre offentlige institutioner og private virksomheder er statens forskningsråd, der afgør, om ansøgerens kvalifikationer som forsker kan godkendes.
Det bemærkes, at forskere kan gøre brug af ordningen, selvom de har været skattepligtige til Danmark af lønindkomst i forbindelse med kortere ophold som gæsteundervisere og lign. på et universitet eller en anden forskningsinstitution inden for de seneste 10 år.
Anvendelse af ordningen over tid
Både antallet af virksomheder og personer, som anvender bruttoskatteordningen, er steget siden 2001. Antallet af virksomheder er steget fra ca. 690 virksomheder i 2001 til ca. 1.590 i 2023, mens antallet af personer er steget fra ca. 2.200 personer i 2001 til ca. 11.900 i 2023, jf. tabel 1. Den største relative stigning er sket blandt forskerne, hvor antallet af personer er seksdoblet, mens antallet af nøglemedarbejdere er femdoblet. Dermed er forskernes relative andel steget fra ca. 30 pct. i 2001 til ca. 33 pct. i 2023.
Indkomstår | Antal virksomheder | Forskere | Nøglemedarbejdere | I alt |
---|---|---|---|---|
2001 | 687 | 647 | 1.550 | 2.197 |
2002 | 694 | 777 | 1.501 | 2.278 |
2002 | 694 | 777 | 1.501 | 2.278 |
2003 | 692 | 839 | 1.484 | 2.323 |
2005 | 770 | 944 | 1.594 | 2.538 |
2006 | 820 | 1.027 | 1.860 | 2.887 |
2007 | 861 | 1.220 | 2.077 | 3.297 |
2008 | 938 | 1.368 | 2.367 | 3.735 |
2009 | 927 | 1.563 | 2.384 | 3.947 |
2010 | 908 | 1.673 | 2.362 | 4.035 |
2011 | 861 | 1.601 | 2.377 | 3.978 |
2012 | 920 | 1.900 | 2.658 | 4.558 |
2013 | 924 | 2.249 | 2.792 | 5.041 |
2014 | 866 | 2.472 | 3.032 | 5.504 |
2015 | 928 | 2.568 | 3.397 | 5.965 |
2016 | 980 | 2.697 | 3.833 | 6.530 |
2017 | 1.045 | 2.753 | 4.146 | 6.899 |
2018 | 1.095 | 2.836 | 4.533 | 7.369 |
2019 | 1.114 | 3.046 | 4.653 | 7.699 |
2020 | 1.250 | 3.296 | 5.413 | 8.709 |
2021 | 1.393 | 3.540 | 5.916 | 9.456 |
2022 | 1.550 | 3.806 | 7.209 | 11.015 |
2023 | 1.593 | 3.994 | 7.940 | 11.934 |
Anm.: Antallet af personer på ordningen for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 er justeret siden sidste opgørelse i januar 2024, hvilket primært kan tilskrives en ændring i opgørelsesmetoden. Antallet af virksomheder for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 er svagt nedjusteret siden den seneste opgørelse fra januar 2024. Data for indkomståret 2023 er foreløbige, da den løbende sagsbehandling stadig er i gang.
Kilde: Skatteforvaltningens registre oktober 2024
Anvendelsen af ordningen opgjort på brancher
I tabel 2 og 3 er angivet udviklingerne i hhv. antal virksomheder og ansatte fordelt på brancher i perioden fra indkomståret 2008–2023. De brancher, hvor flest virksomheder gennem perioden har anvendt ordningen, omfatter brancherne information og kommunikation, engros- og detailhandel samt liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser, jf. tabel 2.
Den største koncentration af personer på ordningen har derimod arbejdet inden for branchen undervisning, jf. tabel 3. Således var ca. 30 pct. af samtlige personer på ordningen ansat inden for branchen ”Undervisning” i 2023, mens ca. 16 pct. var ansat i branchen ’Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser’, som dermed havde den næststørste koncentration af medarbejdere i 2023.
Branchen undervisning har oplevet den største fremgang målt på antallet af ansatte på ordningen siden 2008 med en tredobling til ca. 3.500 personer i 2023.
Tabel 2. Antal virksomheder opgjort på brancher 2008-2023
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 |
Råstofindvinding | 12 | 13 | 15 | 17 | 19 | 18 | 15 | 15 | 12 | 17 | 14 | 14 | 14 | 15 | 18 | 17 |
Fremstillingsvirksomhed | 134 | 125 | 130 | 116 | 128 | 129 | 127 | 139 | 142 | 142 | 154 | 159 | 170 | 183 | 207 | 213 |
El-, gas- og fjernvarme- forsyning | < 5 | 5 | 5 | 8 | 11 | 9 | 7 | 7 | 8 | 12 | 13 | 11 | 12 | 10 | 15 | 18 |
Vandforsyning, kloakvæsen, affaldshåndtering og rensning af jord og grundvand | 0 | 0 | 0 | 0 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 |
Bygge- og anlægsvirksomhed | < 5 | < 5 | < 5 | 7 | 11 | 15 | 15 | 17 | 23 | 31 | 36 | 34 | 40 | 39 | 43 | 43 |
Engroshandel og detailhandel | 197 | 193 | 193 | 175 | 185 | 190 | 177 | 192 | 209 | 213 | 219 | 225 | 235 | 252 | 280 | 277 |
Transport og godshåndtering | 42 | 43 | 41 | 44 | 49 | 49 | 40 | 47 | 49 | 58 | 60 | 54 | 60 | 73 | 77 | 79 |
Overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomhed | 11 | 9 | 9 | 9 | 8 | 6 | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 | 10 | 13 | 13 | 13 |
Information og kommunikation | 115 | 114 | 107 | 101 | 99 | 96 | 95 | 98 | 117 | 133 | 138 | 149 | 176 | 202 | 238 | 246 |
Pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring | 95 | 91 | 91 | 86 | 95 | 91 | 85 | 89 | 93 | 87 | 89 | 90 | 102 | 119 | 136 | 139 |
Fast ejendom | 16 | 15 | 11 | 14 | 16 | 12 | 8 | 7 | 8 | 6 | 6 | 9 | 14 | 16 | 16 | 13 |
Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser | 170 | 164 | 155 | 144 | 155 | 161 | 159 | 176 | 185 | 199 | 204 | 211 | 254 | 294 | 313 | 327 |
Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester | 35 | 46 | 47 | 43 | 38 | 43 | 42 | 37 | 34 | 46 | 55 | 51 | 58 | 60 | 74 | 79 |
Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring | 9 | 13 | 13 | 13 | 15 | 18 | 12 | 10 | 9 | 10 | 13 | 13 | 14 | 13 | 13 | 15 |
Undervisning | 17 | 19 | 17 | 17 | 23 | 24 | 20 | 19 | 15 | 14 | 12 | 12 | 15 | 15 | 17 | 17 |
Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger | 26 | 29 | 31 | 33 | 32 | 27 | 21 | 25 | 22 | 22 | 20 | 19 | 20 | 31 | 28 | 36 |
Kultur, forlystelser og sport | 45 | 38 | 31 | 27 | 28 | 27 | 27 | 33 | 38 | 40 | 44 | 42 | 41 | 43 | 43 | 45 |
Andre serviceydelser | 5 | 5 | 6 | 5 | 5 | 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 5 | < 5 | 7 | 8 | 9 | 12 | 9 |
Private husholdninger med ansat hushjælp mv. | < 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | <5 | 0 | 0 |
Ekstraterritoriale organisationer og organer | < 5 | >< 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt antal virksomheder | 938 | 927 | 908 | 861 | 920 | 924 | 866 | 928 | 980 | 1.047 | 1.095 | 1.114 | 1.250 | 1.393 | 1.550 | 1.593 |
Anm.: Antallet af virksomheder for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 er nedjusteret siden den seneste opgørelse fra januar 2024, idet der tidligere i visse tilfælde kunne indgå virksomheder i et pågældende år, selvom de relaterede sig til et andet indkomstår. Data for indkomståret 2023 er foreløbige, da den løbende sagsbehandling stadig er i gang.
Kilde: Skatteforvaltningens registre oktober 2024.
Tabel 3. Antal ansatte opgjort på brancher 2008-2023
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 9 | 7 |
Råstofindvinding | 153 | 202 | 231 | 287 | 331 | 367 | 396 | 374 | 371 | 499 | 378 | 298 | 306 | 247 | 269 | 286 |
Fremstillingsvirksomhed | 550 | 569 | 637 | 656 | 748 | 776 | 735 | 863 | 1.001 | 933 | 1.022 | 1.092 | 1.221 | 1.335 | 1.578 | 1.767 |
El-, gas- og fjernvarme- forsyning | < 5 | 6 | 7 | 13 | 28 | 35 | 36 | 40 | 53 | 61 | 68 | 57 | 70 | 76 | 78 | 93 |
Vandforsyning, kloakvæsen, affaldshåndtering og rensning af jord og grundvand | 0 | 0 | 0 | 0 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | <5 | <5 |
Bygge- og anlægsvirksomhed | < 5 | 9 | 13 | 39 | 58 | 85 | 104 | 109 | 106 | 116 | 197 | 216 | 211 | 229 | 263 | 306 |
Engroshandel og detailhandel | 389 | 407 | 445 | 398 | 448 | 453 | 449 | 520 | 578 | 623 | 677 | 670 | 787 | 852 | 960 | 952 |
Transport og godshåndtering | 75 | 65 | 73 | 78 | 85 | 89 | 84 | 102 | 99 | 123 | 303 | 323 | 370 | 444 | 582 | 649 |
Overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomhed | 27 | 23 | 23 | 23 | 21 | 13 | 16 | 18 | 17 | 15 | 13 | 14 | 20 | 22 | 30 | 35 |
Information og kommunikation | 268 | 246 | 219 | 188 | 195 | 183 | 198 | 211 | 268 | 303 | 373 | 456 | 519 | 579 | 695 | 689 |
Pengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikring | 287 | 284 | 261 | 239 | 288 | 327 | 329 | 384 | 486 | 669 | 647 | 717 | 789 | 790 | 819 | 748 |
Fast ejendom | 24 | 17 | 11 | 14 | 18 | 14 | 9 | 8 | 8 | 6 | 6 | 9 | 16 | 25 | 22 | 21 |
Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser | 469 | 437 | 480 | 474 | 526 | 562 | 632 | 713 | 857 | 964 | 983 | 972 | 1.071 | 1.182 | 1.568 | 1.944 |
Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester | 368 | 339 | 281 | 290 | 327 | 327 | 292 | 337 | 345 | 382 | 299 | 145 | 190 | 311 | 528 | 669 |
Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring | 14 | 22 | 28 | 21 | 35 | 46 | 31 | 31 | 29 | 30 | 37 | 37 | 43 | 40 | 47 | 55 |
Undervisning | 1.084 | 1.315 | 1.426 | 1.547 | 1.890 | 2.032 | 2.108 | 2.171 | 2.292 | 2.420 | 2.498 | 2.672 | 2.887 | 3.096 | 3.342 | 3.474 |
Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger | 81 | 93 | 102 | 104 | 104 | 95 | 90 | 89 | 80 | 89 | 100 | 107 | 129 | 146 | 151 | 163 |
Kultur, forlystelser og sport | 204 | 176 | 134 | 114 | 105 | 104 | 117 | 138 | 175 | 189 | 205 | 184 | 199 | 237 | 257 | 288 |
Andre serviceydelser | 7 | 6 | 7 | 7 | 8 | 9 | < 5 | < 5 | < 5 | 6 | 5 | 7 | 10 | 11 | 14 | 9 |
Private husholdninger med ansat hushjælp mv. | < 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | < 5 | 0 | 0 |
Ekstraterritoriale organisationer og organer | 151 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 3.735 | 3.947 | 4.035 | 3.978 | 4.558 | 5.041 | 5.505 | 5.967 | 6.535 | 6.917 | 7.369 | 7.699 | 8.846 | 9.630 | 11.214 | 12.159 |
Anm.: Da personer kan arbejde i flere brancher i samme indkomstår, er der en afvigelse mellem antallet af ansatte i de enkelte brancher og summen af ansatte i alt under ordningen. Antallet af personer på ordningen for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 er justeret siden sidste opgørelse i januar 2024, hvilket primært kan tilskrives en ændring i opgørelsesmetoden. Data for indkomståret 2023 er foreløbige, da den løbende sagsbehandling stadig er i gang.
Kilde: Skatteforvaltningens registre oktober 2024.
Anvendelsen af ordningen opgjort på statsborgerskab
Siden 2008 har ca. 120 lande været repræsenteret af forskere og nøglemedarbejdere under bruttoskatteordningen.
Af tabel 4 fremgår de lande, som er repræsenteret med mindst 20 personer i indkomståret 2023. Listen over ’øvrige lande’ udgør desuden 70 lande i 2023.
Det fremgår, at ordningen hovedsageligt anvendes af personer fra de lande, som Danmark har stor samhandel med - herunder Storbritannien, Tyskland og Sverige.
Tabel 4. Antal ansatte opgjort på lande niveau 2008-2023
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Storbritannien | 412 | 412 | 444 | 477 | 553 | 630 | 680 | 722 | 868 | 945 | 993 | 977 | 1.075 | 1.105 | 1.317 | 1.415 |
Tyskland | 464 | 507 | 520 | 511 | 554 | 598 | 643 | 698 | 736 | 718 | 731 | 766 | 872 | 935 | 974 | 1.006 |
Sverige | 545 | 600 | 556 | 523 | 572 | 621 | 621 | 627 | 647 | 654 | 655 | 688 | 797 | 816 | 894 | 971 |
Indien | 74 | 85 | 94 | 87 | 106 | 121 | 139 | 171 | 221 | 280 | 323 | 379 | 458 | 547 | 763 | 920 |
USA | 310 | 326 | 344 | 333 | 359 | 381 | 415 | 428 | 434 | 435 | 456 | 463 | 529 | 587 | 664 | 665 |
Frankrig | 147 | 143 | 163 | 171 | 198 | 228 | 259 | 294 | 316 | 311 | 376 | 409 | 480 | 528 | 588 | 607 |
Italien | 94 | 106 | 120 | 158 | 198 | 246 | 283 | 311 | 338 | 352 | 374 | 440 | 485 | 521 | 548 | 577 |
Danmark | 448 | 464 | 484 | 431 | 428 | 411 | 389 | 355 | 338 | 376 | 397 | 435 | 509 | 563 | 583 | 542 |
Irland | 25 | 23 | 25 | 31 | 44 | 61 | 82 | 109 | 104 | 130 | 126 | 121 | 154 | 216 | 283 | 403 |
Kina | 55 | 59 | 56 | 71 | 104 | 146 | 164 | 169 | 191 | 222 | 235 | 249 | 297 | 301 | 337 | 371 |
Nederlandene | 139 | 145 | 152 | 150 | 174 | 193 | 214 | 246 | 263 | 265 | 293 | 285 | 308 | 320 | 355 | 354 |
Spanien | 54 | 51 | 60 | 64 | 101 | 139 | 195 | 225 | 229 | 246 | 248 | 241 | 253 | 282 | 306 | 323 |
Brasilien | 21 | 17 | 14 | 18 | 18 | 24 | 26 | 33 | 44 | 60 | 76 | 89 | 104 | 121 | 198 | 265 |
Polen | 41 | 38 | 46 | 47 | 59 | 58 | 67 | 84 | 103 | 103 | 111 | 116 | 123 | 137 | 191 | 225 |
Rusland | 39 | 41 | 33 | 38 | 41 | 45 | 49 | 55 | 73 | 78 | 72 | 82 | 85 | 91 | 170 | 197 |
Australien | 62 | 69 | 63 | 59 | 60 | 64 | 80 | 98 | 110 | 121 | 134 | 140 | 143 | 140 | 157 | 162 |
Tyrkiet | 16 | 20 | 20 | 14 | 16 | 20 | 26 | 32 | 46 | 58 | 71 | 72 | 88 | 94 | 126 | 161 |
Iran | < 5 | 6 | 11 | 10 | 12 | 12 | 19 | 26 | 33 | 52 | 58 | 77 | 88 | 117 | 142 | 159 |
Portugal | 14 | 16 | 18 | 17 | 35 | 45 | 58 | 70 | 80 | 82 | 90 | 91 | 105 | 108 | 138 | 156 |
Norge | 125 | 133 | 128 | 125 | 139 | 126 | 129 | 135 | 149 | 131 | 126 | 113 | 123 | 137 | 139 | 154 |
Grækenland | 25 | 20 | 25 | 34 | 44 | 57 | 57 | 67 | 89 | 95 | 96 | 100 | 115 | 123 | 139 | 135 |
Finland | 71 | 77 | 73 | 62 | 77 | 81 | 97 | 121 | 134 | 133 | 125 | 114 | 118 | 118 | 125 | 133 |
Canada | 80 | 87 | 80 | 80 | 91 | 96 | 101 | 109 | 120 | 115 | 122 | 116 | 120 | 131 | 139 | 129 |
Belgien | 27 | 23 | 30 | 28 | 44 | 47 | 54 | 57 | 68 | 70 | 85 | 83 | 101 | 109 | 122 | 120 |
Rumænien | 15 | 19 | 27 | 21 | 25 | 29 | 34 | 42 | 42 | 50 | 49 | 63 | 83 | 83 | 107 | 118 |
Japan | 36 | 37 | 35 | 41 | 47 | 52 | 44 | 51 | 49 | 45 | 48 | 57 | 71 | 75 | 96 | 101 |
Sydafrika | 16 | 12 | 15 | 14 | 17 | 15 | 15 | 19 | 29 | 29 | 34 | 35 | 41 | 46 | 69 | 81 |
Østrig | 30 | 36 | 38 | 33 | 44 | 54 | 56 | 54 | 57 | 64 | 59 | 66 | 73 | 79 | 79 | 79 |
Ukraine | 9 | 9 | 8 | 7 | 9 | 7 | 12 | 17 | 22 | 24 | 38 | 35 | 43 | 42 | 64 | 78 |
Schweiz | 39 | 38 | 32 | 29 | 37 | 38 | 50 | 52 | 53 | 47 | 47 | 39 | 46 | 56 | 71 | 68 |
Mexico | 10 | 16 | 14 | 7 | 11 | 13 | 15 | 13 | 11 | 17 | 27 | 42 | 55 | 59 | 64 | 61 |
Pakistan | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 6 | 9 | 9 | 5 | < 5 | 17 | 24 | 34 | 35 | 45 | 61 |
Ungarn | 25 | 26 | 27 | 23 | 27 | 26 | 26 | 39 | 38 | 51 | 44 | 38 | 37 | 44 | 57 | 57 |
Kroatien | < 5 | 7 | 7 | 7 | 9 | 10 | 13 | 17 | 18 | 20 | 29 | 37 | 31 | 34 | 49 | 51 |
Island | 49 | 37 | 35 | 30 | 32 | 34 | 30 | 33 | 34 | 31 | 39 | 39 | 43 | 47 | 47 | 44 |
Sydkorea | 13 | 13 | 9 | 11 | 20 | 24 | 26 | 23 | 24 | 29 | 36 | 37 | 39 | 36 | 36 | 44 |
Tjekkiske Republik | 10 | 12 | 11 | 11 | 14 | 18 | 21 | 24 | 24 | 27 | 26 | 25 | 23 | 29 | 36 | 41 |
Singapore | 13 | 17 | 14 | 17 | 17 | 19 | 11 | 12 | 6 | 9 | 14 | 22 | 25 | 29 | 35 | 38 |
Egypten | < 5 | < 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 9 | 12 | 13 | 12 | 13 | 13 | 12 | 18 | 25 | 38 |
Serbien | < 5 | < 5 | 7 | 7 | 6 | 11 | 12 | 14 | 10 | 14 | 24 | 21 | 24 | 28 | 32 | 35 |
Argentina | 5 | 6 | 6 | < 5 | < 5 | 5 | 8 | 11 | 6 | 6 | 15 | 19 | 19 | 27 | 34 | 35 |
Israel | < 5 | 5 | 8 | 7 | 9 | 8 | 9 | 19 | 13 | 17 | 23 | 26 | 29 | 31 | 28 | 34 |
Chile | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 6 | 6 | 7 | 7 | < 5 | < 5 | 16 | 20 | 21 | 21 | 30 | 34 |
New Zealand | 15 | 15 | 17 | 9 | 13 | 14 | 17 | 19 | 22 | 33 | 34 | 37 | 31 | 31 | 31 | 33 |
Bulgarien | 8 | 13 | 13 | 11 | 14 | 14 | 15 | 14 | 16 | 20 | 26 | 28 | 33 | 33 | 37 | 32 |
Filippinerne | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 8 | < 5 | < 5 | 9 | 13 | 17 | 22 | 22 | 32 |
Malaysia | 8 | 9 | 9 | 13 | 19 | 19 | 19 | 18 | 20 | 16 | 14 | 14 | 15 | 19 | 27 | 32 |
Colombia | < 5 | 7 | 5 | < 5 | 6 | 8 | 9 | 8 | 8 | 17 | 14 | 16 | 13 | 17 | 26 | 30 |
Slovenien | 5 | 7 | 9 | 12 | 15 | 14 | 17 | 13 | 14 | 20 | 24 | 28 | 24 | 20 | 26 | 28 |
Indonesien | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 9 | 10 | 10 | 12 | 15 | 12 | 15 | 14 | 10 | 12 | 15 | 28 |
Litauen | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | < 5 | 6 | 13 | 13 | 13 | 17 | 21 | 22 | 20 | 18 | 28 | 27 |
Slovakiet | 15 | 12 | 9 | < 5 | 5 | 6 | 8 | 11 | 16 | 17 | 20 | 20 | 16 | 17 | 18 | 22 |
Øvrige lande | 128 | 143 | 136 | 130 | 149 | 170 | 207 | 224 | 301 | 322 | 318 | 302 | 267 | 272 | 338 | 367 |
Total | 3.735 | 3.947 | 4.035 | 3.978 | 4.558 | 5.041 | 5.505 | 5.967 | 6.535 | 6.917 | 7.369 | 7.699 | 8.709 | 9.456 | 11.015 | 11.934 |
Anm.: Antallet af personer på ordningen for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 er justeret siden sidste opgørelse i januar 2024, hvilket primært kan tilskrives en ændring i opgørelsesmetoden. Data for indkomståret 2023 en foreløbige, da den løbende sagsbehandling stadig er i gang.
Kilde: Skatteforvaltningens registre oktober 2024.