01-06-1999
Provenuoversigt over gennemførte skatte- og afgiftslove i 1998/1999
I folketingsåret 1998/1999 er der på skatte- og afgiftsområdet gennemført 41 lovforslag. 3 af lovforslagene er fremsat af andre ministerier, men har virkning på Skatteministeriets område.
Samlet medfører disse 41 forslag en (netto)lempelse/provenutab på ca. 1.500 mio. kr. for indkomståret 1999 og ca. 1.150 mio. kr. for indkomståret 2000, jf. nedenstående oversigt. Provenutabet skyldes hovedsageligt nedsættelse af selskabsskatten og ophævelse af aktieomsætningsafgiften.
For finansåret 1999 medfører lovforslagene et provenutab på netto ca. 1.400 mio. kr. For finansåret 2000 skønnes provenutabet til ca. 1.750 mio. kr.
Provenuvirkningen er her gengivet - ligesom det fremgår af lovforslagenes bemærkninger - efter følgende kriterier:
- Provenuvirkning for indkomståret 1999 og 2000
(Indkomstårsvirkningen angiver provenuet af de skatter, der bliver beregnet af det givne års indkomster) - Heraf amts- og primærkommuner 1999 og 2000
(Andel af provenuet for det givne indkomstår, der samlet vedrører kommuner, amter og kirke) - Finansårsvirkning 1999 og 2000
(Finansårsvirkningen angiver provenuet, der med de gældende betalingsregler forfalder til betaling i året) - Umiddelbar provenuvirkning for erhvervslivet 1999 og 2000
(Skønnene angiver de umiddelbare provenumæssige virkninger for erhvervslivet, som disse er opgjort under lovforslagenes erhvervsøkonomiske konsekvenser. Tallene afviger i visse tilfælde fra opgørelsen af den erhvervsøkonomiske belastning af virksomhederne, hvor den reelle belastning af f.eks. likviditetsforskydninger er rentevirkningen)
Provenu- virkning for indkomståret |
Heraf amts- og primær- kommuner |
Finansårs- virkning |
Umiddelbar provenu- virkning for erhvervslivet ÷ = stramning |
|||||
1999 | 2000 | 1999 | 2000 | 1999 | 2000 | 1999 | 2000 | |
Antal lovforslag | Ca. mio. kr. | Ca. mio. kr. | Ca. mio. kr | Ca. mio. kr. | ||||
13 med provenutab | ÷ 2.645 | ÷3.465 | ÷310 | ÷250 | ÷2.470 | ÷3.565 | 2.100 | 2.300 |
10 med merprovenu | 1.090 | 2.300 | 25 | 40 | 1.035 | 1.800 | ÷ 360 | ÷985 |
18 med begrænsede eller ingen provenumæssige konsekvenser | - | - | - | - | - | - | - | - |
I alt 41 lovforslag | ÷ 1.555 | ÷ 1.165 | ÷ 285 | ÷ 210 | ÷ 1.435 | ÷ 1.765 | 1.740 | 1.315 |
I nedenstående oversigt er vist de provenumæssige konsekvenser for hvert af de 41 vedtagne lovforslag.
Provenu- virkning for indkomståret |
Heraf amter og kommuner |
Finansårs- virkning |
Provenu- virkning for erhvervslivet ÷ = stramning |
||||||
1999 | 2000 | 1999 | 2000 | 1999 | 2000 | 1999 | 2000 | ||
Lovforslag og lovnr. | Mio. kr. | Mio. kr. | Mio. kr. | Mio. kr. | |||||
L 33 (lov nr. 909 af 16.12.1998) |
Ophævelse af aktieafgiftsloven1) | ÷170 | ÷700 | 0 | 0 | ÷120 | ÷700 | Positiv | |
L 34 (lov nr. 834 af 27.11.1998) |
Ændring af passagerafgift | ÷2 | ÷2 | 0 | 0 | ÷2 | ÷2 | Begrænset Positiv |
|
L 35 (lov nr. 910 af 16.12.1998) |
Nedsættelse af selskabs-, fonds- og virksomhedsskattesatsen | ÷2.000 | ÷2.000 | ÷250 | ÷250 | ÷1.800 | ÷2.000 | 2.0002) |
2.0002) |
L 36 (lov nr. 838 af 02.12.1998) |
Investeringsforeninger og fremrykket afregning af kildeskat og arbejdsmarkedsbidrag | - | - | - | - | - | - | Begrænset Positiv |
|
L 49 (lov nr. 1054 af 23.12.1998) |
Ophævelse af realrenteafgiftsfritagelsen for indexlån (Økonomiministeriets lovforslag) |
70 | 165 | 1 | 2 | 70 | 165 | Begrænset Negativ3) |
|
L 53 (lov nr. 1026 af 23.12.1998) |
International beskatning af udbytter og aktieavancer mv. (skattefrit datterselskabsudbytter, CFC, mv.) | ÷100 | ÷100 | ÷10 | ÷10 | ÷100 | ÷100 | 100 | 100 |
L 73 (lov nr. 380 af 02.06.1999) |
Myndigheders adgang til privat ejendom uden retskendelse mv. | - | - | - | - | - | - | - | - |
L 74 (lov nr. 911 af 16.12.1998) |
Hensættelser i penge- og realkreditinstitutter m.fl. (Kursgevinstloven). | 50 | 504) | 7 | 7 | 50 | 50 | ÷50 | ÷50 |
L 87 (lov nr. 166 af 24.03.1999) |
Objektiveringer, justering af reglerne for beskatning ved død samt afgrænsning af told- og afgiftsområdet mm. | - | - | - | - | - | - | - | - |
L 88 (lov nr. 912 af 16.12.1998) |
Afgift af emballager til smørbare blandingsprodukter mv. | 20 | 20 | - | - | 18 | 20 | Ubetydelige | |
L 89 (lov nr. 913 af 16.12.1998) |
Udenlandske forskere m.v. | Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
||||
L 94 (lov nr. 1008 af 02.12.1998) |
Vækstfonden (herunder ligningsloven) (Erhvervsministeriets lovforslag) |
÷10 | ÷10 | ÷1 | ÷1 | ÷10 | ÷10 | Begrænset positiv | |
L 99 (lov nr. 1027 af 23.12.1998) |
Ophævelse af pensionsinstitutters afgifts- eller skattepligt af afkast af puljeordninger. | - | - | - | - | - | - | - | - |
L 100 (lov nr. 1028 af 23.12.1998) |
Forlængelse af midlertidig lempelse for gasbaseret decentral kraftvarme.5) | - | - | - | - | - | - | - | - |
L 101 (lov nr. 1029 af 23.12.1998) |
DBO - Thailand | Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
Begrænset provenuvirkning |
||||
L 102 (lov nr. 1030 af 23.12.1998) |
DBO - Malta | Ikke nævneværdige virkninger |
Ikke nævneværdige virkninger |
Ikke nævneværdige virkninger |
Ikke nævneværdige virkninger |
||||
L 120 (lov nr. 1031 af 23.12.1998) |
Forbedring af indskud på etableringskonto | ÷35 | ÷35 | ÷25 | ÷25 | ÷10 | ÷35 | Positiv6) | |
L 121 (lov nr. 1032 af 23.12.1998) |
Gratisaktier | ÷5 | ÷5 | ÷3 | ÷3 | ÷5 | ÷5 | Positiv7) | |
L 122 (lov nr. 1033 af 23.12.1998) |
Ophævelse af arbejdsgivernes eget arbejdsmarkedsbidrag m.v. | - | ÷200 | - | 100 | - | ÷300 | - | 2008) |
L 123 (lov nr. 1034 af 23.12.1998) |
Affaldsafgift | 210 | 210 | - | - | 155 | 210 |
÷709) |
÷70 |
L 124 (lov nr. 1035 af 23.12.1998) |
Forlængelse af den midlertidige forhøjelse af stempelafgift | 300 | - | - | - | 300 | - | - | - |
L 146 (lov nr. 143 af 17.03.1999) |
Boafgiftsfritagelse af indkomstskattepligtige pensionsordninger, begunstigelse af samlevere m.v. | ÷50 | ÷40 | - | - | ÷50 | ÷40 | Positiv | |
L 147 (lov nr. 252 af 28.04.1999) |
Skattefri virksomhedsomdannelse | 25 | 50 | 16 | 32 | 25 | 50 | Både positiv og negativ |
|
L 148 (lov nr. 144 af 17.03.1999) |
Dansk-grønlandsk dobbeltbeskatningsaftale | Begrænset provenutab |
Begrænset provenutab |
Begrænset provenutab |
- | ||||
L 149 (lov nr. 218 af 14.04.1999) |
Skattefrihed for arbejdsgiverbetalte ydelser til alkoholafvænning m.v. | ÷4010) |
÷4010) |
÷2010) | ÷2010) | ÷4010) | ÷4010) | Besparelse | |
L 169 (lov nr. 282 af 12.05.1999) |
Aktiekøberetter i koncernforhold og medarbejderaktier til ansatte i udenlandske selskaber | Beskedent merprovenu |
- | Beskedent merprovenu |
Positiv | ||||
L 176 (lov nr. 288 af 12.05.1999) |
Konsekvensændringer som følge af nedsættelse af folkepensionsalderen (Socialministeriet) | -11) | -11) | - | - | - | - | - | |
L 178 (lov nr. 284 af 12.05.1999) |
Fradrag for bidrag til efterlønsordningen beskatning af tilbagebetalinger fra efterlønsordningen m.v. | - | - | - | - | - | - | - | |
L 189 (lov nr. 285 af 12.05.1999) |
Fusion, selskabsstiftelse og virksomhedsomdannelse med skattemæssig tilbagevirkende kraft | Begrænset provenutab |
- | - | Begrænset provenutab |
Lettelse | |||
L 192 (lov nr. 381 af 02.06.1999) |
Justering af ansættelsesfrister m.v. og fælleskommunal administration | - | - | - | - | - | - | - | |
L 193 (lov nr. 286 af 12.05.1999) |
Ændret afgiftsberegning vedr. totalisatorspil | ÷2 | ÷2 | - | - | ÷2 | ÷2 | 2 | |
L 208 (lov nr. 382 af 02.06.1999) |
Lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer og panterettigheder m.v. | - | 32512) | - | - | - | 325 | - | ÷40013) |
L 209 (lov nr. 383 af 02.06.1999) |
Ændring af stempelafgift på forsikringer m.v. | - | -114) | - | - | - | - | - | |
L 210 (lov nr. 384 af 02.06.1999) |
Mindre ejendomme i landzone m.v. | - | ÷40 | - | ÷40 | - | ÷40 | - | |
L 211 (lov nr. 385 af 02.06.1999) |
Løbende registreringsafgift af udenlandske firmabiler | ÷1015) | ÷2015) | - | - | ÷1015) | ÷2015) | - | |
L 212 (lov nr. 386 af 02.06.1999) |
Lempelse af beskatning af løbende ydelser og goodwill | ÷125 | ÷17516) | - | - | ÷125 | ÷17516) | Positiv | |
L 213 (lov nr. 387 af 02.06.1999) |
Justering af reglerne for forsikringsselskabernes fradrag | ÷100 | ÷100 | - | - | ÷20017) | ÷100 | Lempelse | |
L 214 (lov nr. 325 af 29.05.1999) |
Forhøjelse af af olieafgiften og nedsættelse af afgiftssatserne for dieseldrevne biler m.v. | 115 | 260 | - | - | 115 | 260 | ÷160 | ÷305 |
L 229 (lov nr. 388 af 02.06.1999) |
Indgreb mod sort arbejde, socialt bedrageri m.v. | -18) | 50019) | -18) | -18) | - | - | - | - |
L 243 (lov nr. 389 af 02.06.1999) |
Indførelse af eldistributionsbidrag m.v. | 300 | 720 | - | - | 300 | 720 | ÷80 | ÷160 |
L 244 (lov nr. 390 af 02.06.1999) |
Sikring af hjemmel til fritagelse af brændsel til elproduktion efter liberalisering | - | - | - | - | - | - | - | - |
Noter:
1) Træder i kraft pr. 1. oktober 1999.
2) Opgjort ekskl. afledte virkninger, herunder bl.a. øget aktieindkomstskat mv.
Ingen udmøntning af budgetreguleringskontoen på FFL99.
3) Dele af erhvervslivet vil få større renteudgifter (ikke kvantificeret).
4) Aftager over tid og går mod nul.
5) Har været forudsat videreført i denne eller anden udformning ved gasafgiftslovens
vedtagelse.
6) Øget adgang til at benytte ordningen samt forbedrede afskrivningsmuligheder.
7) Mere attraktiv ordning.
8) Store administrative lettelser.
9) Efter skat. Mulighed for overvæltning.
10) Pr. 100.000 medarbejdere, der forsikres og 1.000 behandlinger betalt direkte
af arbejdsgiver.
11) Provenutab i 2004 på ca. 10 mio. kr. stigende til ca. 35 mio. kr. årligt fra 2007.
12) Merprovenu ift. gældende regler. Provenuet af den nye registreringsafgift
i 2000 skønnes til stort set det samme som stempelafgiften i 1999 inkl. den midlertidige
forhøjelse af satsen på tillægslån i ejerboliger.
13) Belastningen af virksomhederne vil afhænge af, i hvilket omfang konkurrencesituationen
muliggør overvæltning i priserne.
14) Isoleret set fremkommer der et provenutab på ca. 50 mio. kr. Provenutabet er indregnet
under L 208.
15) Under forudsætning af, at i alt 300 biler vil komme under firmabilordningen og 100
biler under dagkortordningen de næste 3 år. Lovforslaget træder i kraft 1. juli 1999.
16) Fra og med 2002 alene et rentetab på ca. 20 mio. kr. årligt.
17) Vedrører tillige 1998.
18) Der må forventes en budgetforbedring af ukendt størrelse.
19) Samlet virkning for de offentlige kasser.