17-01-2024
Børne- og ungeydelse - en historisk oversigt
Børne- og ungeydelsen er en skattefri ydelse, der udbetales til forældrene for børn under 18 år. Ydelsen blev indført med virkning fra 3. kvartal 1987.
1. Årlige satser siden 1987
Kr. | 0-17 årige | ||||
1987 | 2.5001) | ||||
1988 | 5.200 | ||||
1989 | 5.500 | ||||
0-3 årige | 4-6 årige | 7-17 årige | |||
1990 | 6.3502) | 5.600 | |||
1991 | 7.1503) | 6.6004) | 5.700 | ||
1992 | 7.700 | 5.800 | |||
1993 | 7.8505) | 5.9005) | |||
1994 | 8.3006) | 6.4006) | |||
0-2 årige | 3-6 årige | 7-17 årige | |||
1995 | 9.6007) | 8.600 | 6.600 | ||
1996 | 10.200 | 9.100 | 7.100 | ||
1997 | 10.500 | 9.400 | 7.400 | ||
1998 | 11.000 | 10.000 | 7.800 | ||
1999 | 11.300 | 10.200 | 8.100 | ||
2000 | 11.700 | 10.600 | 8.400 | ||
2001 | 12.100 | 11.000 | 8.600 | ||
2002 | 12.500 | 11.300 | 8.900 | ||
2003 | 12.900 | 11.700 | 9.200 | ||
2004 | 13.204 | 11.932 | 9.388 | ||
2005 | 13.480 | 12.184 | 9.584 | ||
2006 | 13.640 | 12.324 | 9.696 | ||
2007 | 13.892 | 12.552 | 9.876 | ||
2008 | 15.1568) | 12.792 | 10.064 | ||
2009 | 16.428 | 13.004 | 10.232 | ||
2010 | 16.988 | 13.448 | 10.580 | ||
20119) | 16.992 | 13.452 | 10.584 | ||
2012 | 17.064 | 13.500 | 10.632 | ||
2013 | 17.196 | 13.608 | 10.716 | ||
2014 | 17.616 | 13.944 | 10.980 | ||
2015 | 17.772 | 14.076 | 11.076 | ||
2016 | 17.880 | 14.148 | 11.136 | ||
2017 | 17.964 | 14.220 | 11.184 | ||
2018 | 18.024 | 14.268 | 11.232 | ||
2019 | 18.228 | 14.436 | 11.352 | ||
2020 | 18.384 | 14.556 | 11.448 | ||
2021 | 18.516 | 14.664 | 11.532 | ||
2022 | 18.612 | 14.724 | 11.592 | ||
2023 | 18.984 kr./ 19.644 kr.10) |
15.024 kr./ 15.684 kr.10) |
11.820 kr./ 12.480 kr.10) |
||
2024 | 20.496 kr. | 16.224 kr. | 12.768 kr. | ||
2025 | 21.168 kr. | 16.764 kr. | 13.188 kr. |
1) Børnefamilieydelsen indførtes med virkning fra og med 3. kvartal 1987. Det angivne beløb er for to kvartaler i 1987. Det indkomstafhængige almindelige børnetilskud udbetaltes med dobbelt beløb i 1. og 2. kvartal. i 1987, hvorefter det ophævedes.
2) Ydelsen for 0 - 3 årige forhøjedes fra og med 2. kvartal 1990.
3) Ydelsen for 0 - 6 årige forhøjedes fra og med 3. kvartal 1991.
4) 4 - 6 årige omfattedes af småbørnsydelse fra og med 3. kvartal 1991.
5) Børnefamilieydelsen reguleredes i 1993 med virkning fra og med 3. kvartal.
6) Reguleringen af ydelsen førtes tilbage til 1. jan. i forbindelse med 1994-skatteomlægningen, og grundbeløbet for ydelserne forhøjedes i 1994 til og med 1998 med 200 kr. årligt ud over regulering efter personskattelovens § 20.
7) Ydelsen for 0 - 2 årige forhøjedes med ekstra 1.000 kr. fra og med 1995.
8) Fra og med 3. kvartal 2008 er ydelsen til 0-2 årige forhøjet med 500 kr./kvt. svarende til 2.000 kr. på helårsbasis.
9) Ydelserne er før eventuel reduktion som følge af loftet over den samlede udbetalte ydelse pr. modtager.
10) I første kvartal 2023 er der en engangsforhøjelse på 660 kr.
2. Samlede årlige udbetalinger
Mio. kr. | Mio. kr. | Mio. kr. | |||
1987 | 2.776 | 2000 | 10.828 | 2013 | 14.492 |
1988 | 5.739 | 2001 | 11.281 | 2014 | 14.487 |
1989 | 6.010 | 2002 | 11.768 | 2015 | 14.517 |
1990 | 6.245 | 2003 | 12.241 | 2016 | 14.595 |
1991 | 6.638 | 2004 | 12.579 | 2017 | 14.687 |
1992 | 7.033 | 2005 | 12.896 | 2018 | 14.660 |
1993 | 7.180 | 2006 | 13.059 | 2019 | 14.715 |
1994 | 7.715 | 2007 | 13.308 | 2020 | 14.802 |
1995 | 8.270 | 2008 | 13.773 | 2021 | 14.878 |
1996 | 8.955 | 2009 | 14.303 | 2022 | 14.891 |
1997 | 9.363 | 2010 | 14.727 | 2023 | 15.8381) |
1998 | 9.944 | 2011 | 14.515 | ||
1999 | 10.342 | 2012 | 14.548 |
1) Finanslovsskøn
3. Regler for børne- og ungeydelsen siden 1987
Børnefamilieydelse 1987-2010
Med virkning fra og med 3. kvartal 1987 indførtes en skattefri indkomstuafhængig børnefamilieydelse, der blev udbetalt for alle børn og unge under 18 år med hjemsted i Danmark. Ydelsen blev udbetalt til forældrene med 1/4 i hvert kvartal og blev som hovedregel udbetalt til moderen. Ydelsen gives første gang for det hele kvartal efter det kvartal, hvori barnet er født og sidste gang for det kvartal, hvor den unge fylder 18 år.
I 1987 blev der udbetalt 2.500 kr. pr barn/ung uanset alder. Som kompensation for, at børnefamilieydelsen først blev udbetalt fra og med 3. kvartal 1987, vedtog man at udbetale det daværende indkomstafhængige almindelige børnetilskud til børn under 16 år med dobbelt beløb i 1. og 2. kvartal, hvorefter det blev ophævet.
Børnefamilieydelsen har siden 1990 været differentieret efter børnenes alder, jf. tabel 1. Siden 1995 har ydelsen været af forskellig størrelse for følgende tre aldersgrupper:
- 0 - 2 årige (tre årgange)
- 3 - 6 årige (fire årgange)
- 7 - 17 årige (elleve årgange)
Fra og med 2006 har ydelsen i det kvartal, hvor den unge fylder 18 år, været udbetalt forholdsmæssigt svarende til antallet af dage fra kvartalets begyndelse til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i hele kvartalet.
Børne- og ungeydelse fra 2011
Med virkning fra 2011 har de 7-17 årige været delt op i to grupper, hvor der til de 7-14 årige er blevet udbetalt en børneydelse og til de 15-17 årige er blevet udbetalt en ungeydelse. Samtidig skiftede ydelsen navn fra børnefamilieydelse til børne- og ungeydelse.
Der blev ikke ændret i den samlede årlige ydelse, men for de 15-17 årige blev udbetalingen ændret fra kvartalsmæssig udbetaling til månedlig udbetaling med 1/12 af årsbeløbet pr. gang. For børn fra 0-14 år er ydelsen fortsat blevet udbetalt kvartalsvis med 1/4 af årsbeløbet pr. gang.
Ungeydelsen kan under visse omstændigheder bortfalde, fx hvis den unge ikke følger sin uddannelsesplan og dermed ikke er i uddannelse eller arbejde.
Reduceret regulering i 2011-2013
Som en del af Genopretningsaftalen fra juni 2010 blev børne- og ungeydelsen i løbet af 2011, 2012 og 2013 gradvist reduceret med 5 pct. I 2011 blev ydelsen beskåret med 1,3 pct., hvilket i praksis betød, at den opregulering med 1,3 pct., der skulle være foretaget pr. 1. januar 2011 efter de hidtidige regler, ikke fandt sted. I 2012 og 2013 skete der en yderligere beskæring af reguleringen i hvert af årene med 1,9 pct.-point i forhold til den normale regulering, der svarer til stigningen i forbrugerprisindekset to år forud for kalenderåret. Udmøntningen af mindrereguleringen fremgår af tabel 4.
Loft over ydelsen i 2011
Ligeledes som led i Genopretningsaftalen indførtes der fra 2011 et loft over det samlede ydelsesbeløb, som en modtager årligt kunne modtage. Loftet udgjorde 35.000 kr. (2011-niveau). Reglerne om dette loft blev som led i finanslovsaftalen for 2012 ophævet igen med virkning fra og med 2012.
Optjeningsprincip fra 2012
Med virkning fra 2012 indførtes et optjeningsprincip, hvorefter retten til den fulde børne- og ungeydelse blev betinget af, at personerne har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i to år inden for de seneste 10 år forud for den periode, som udbetalingen af børne- og ungeydelse vedrørte. Retten blev optjent gradvist, således at efter ½ års bopæl eller beskæftigelse var der ret til 25 pct. af den fulde ydelse, efter 1 år var der ret til 50 pct. af den fulde ydelse og efter 1½ år var der ret til 75 pct. af den fulde ydelse.
Med virkning fra 1. januar 2018 blev optjeningsprincippet hævet fra to til seks år, således at der efter ½ års bopæl eller beskæftigelse er ret til 8,3 pct. af den fulde ydelse, efter 1 år er der ret til 16,7 pct. af den fulde ydelse og efter 1½ år er ret til 25 pct. af den fulde ydelse etc.
Indkomstaftrapning af ydelsen fra 2014
Som led i 2012-skattereformen har børne- og ungeydelsen siden 2014 været indkomstafhængig, således at den aftrappes med 2 pct. af den del af indkomsten, der overstiger et grundbeløb på 700.000 kr. (2010-niveau). Efter regulering i henhold til personskattelovens § 20 udgør aftrapningsgrænsen 852.600 kr. i 2023. Aftrapningsindkomsten svarer til beskatningsgrundlaget for topskat.
I perioden 2014-2021 afhang indkomstaftrapningen af, om modtageren var gift eller ikke gift. For ikke-gifte personer (herunder samboende par, der ikke var gift) udgjorde aftrapningsgrundlaget den del af topskattegrundlaget hos modtageren af ydelsen (typisk moderen), der oversteg 700.000 kr. (2010-niveau). For gifte par blev aftrapningsgrundlaget opgjort som summen af den del af hver ægtefælles topskattegrundlag, der oversteg 700.000 kr. Fra og med 2022 afhænger indkomstaftrapningen alene af modtagerens indkomst, jf. nedenfor.
Ligedeling af børne- og ungeydelsen fra 2022
Fra og med 1. januar 2022 har børne- og ungeydelsen som udgangspunkt været delt lige mellem barnets forældre. Har forældrene forældremyndighed over barnet og er de samlevende, gift eller ugift, er hovedreglen, at der i alle tilfælde sker ligedeling. Er forældrene ikke samlevende, afhænger det af en række omstændigheder, om der skal ske ligedeling.
Der er endvidere ændret i reglerne for indkomstaftrapning, således at der alene sker indkomstaftrapning ud fra modtagerens egen indkomst og ikke en eventuel ægtefælles indkomst. Dermed udgør aftrapningsgrundlaget den del af topskattegrundlaget hos modtageren af ydelsen, der overstiger 852.600 kr. (2023-niveau).
Reglerne for ligedeling af børne- og ungeydelsen er uddybet her: Ligedeling af børne- og ungeydelse | Skatteministeriet (skm.dk)
4. Regulering af ydelsen
Regulering 1987 - 2003
Frem til og med 2003 blev børnefamilieydelsen hvert år - ligesom beløbsgrænserne i skattelovgivningen - fastsat på basis af de lovfæstede grundbeløb, der blev reguleret efter personskattelovens § 20 og oprundet til nærmeste hele hundrede kroner. Denne regulering svarer til udviklingen i gennemsnitslønnen for arbejdere og funktionærer. De årlige reguleringsprocenter fremgår af Reguleringstallet i PSL § 20 - en historisk oversigt | Skatteministeriet (skm.dk)
Regulering 2004 - 2010
I perioden 2004-2010 blev børnefamilieydelsen reguleret svarende til udviklingen i forbrugerprisindekset, og der blev ikke foretaget en oprunding til hele hundrede kroner. For 2004 blev de regulerede ydelsesbeløb fastsat i loven. Reguleringen blev foretaget på grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i året to år forud for det kalenderår, i hvilket børnefamilieydelsen blev udbetalt. Beløbene blev forhøjet eller nedsat med samme procent som den, hvormed forbrugerprisindekset er ændret i forhold til niveauet for 2002. Den procentvise ændring blev beregnet med én decimal. De beløb, der fremkom efter procentreguleringen, blev afrundet til nærmeste kronebeløb, der kan deles med fire.
I 2010 blev grundbeløbene reguleret med 12,7 pct. svarende til den procentvise stigning i forbrugerprisindekset fra 2002 til 2008, jf. tabel 3.
Forbrugerprisindeks to år forud (2000=100) |
Stigning i forbrugerprisindeks to år forud, pct. |
Reguleringsprocent for børne- og ungeydelsen, pct. |
|
2004 | 104,8 | - | - |
2005 | 107,0 | 2,1 | 2,1 |
2006 | 108,3 | 1,2 | 3,3 |
2007 | 110,2 | 1,8 | 5,2 |
2008 | 112,3 | 1,9 | 7,2 |
2009 | 114,2 | 1,7 | 9,0 |
2010 | 118,1 | 3,4 | 12,7 |
Regulering 2011 -
Som en del af Genopretningsaftalen fra juni 2010 blev børne- og ungeydelsen i løbet af 2011, 2012 og 2013 beskåret gradvist med 5 pct.
Fra 2011 foretages reguleringen på grundlag af forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for det kalenderår, i hvilket ydelsen udbetales. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procent som den, hvormed forbrugerprisindekset er ændret i forhold til niveauet i 2009. I 2011 er der fastsat nye grundbeløb i loven i 2011-niveau. Ved reguleringen for kalenderåret 2012 blev den beregnede ændringsprocent nedsat med 1,9 pct.-point. I 2013 og efterfølgende kalenderår nedsættes den beregnede ændringsprocent med 3,9 pct.-point. Den procentvise ændring beregnes med en decimal.
De beløb, der fremkommer efter procentreguleringen, afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 12. Reguleringen skete første gang for kalenderåret 2012.
I 2023 reguleres grundbeløbene reguleret med 11,7 pct. svarende til den procentvise stigning i forbrugerprisindekset fra 2009 til 2021 med fradrag af 3,9 pct.-point, jf. tabel 4.
Forbruger- prisindeks to år forud (2000=100) |
Forbruger- prisindeks to år forud (2015=100) |
Akkumuleret stigning i forbruger- prisindeks (pct.) |
Fradrag i regulering som følge af Genopretnings-aftalen, (pct.-point) |
Regulerings- procent for børne- og ungeydelsen (pct.) |
|
2011 | 119,7 | 91,2 | - | - | - |
2012 | 122,4 | - | 2,3 | -1,9 | 0,4 |
2013 | 125,8 | - | 5,1 | -3,9 | 1,2 |
2014 | 128,8 | - | 7,6 | -3,9 | 3,7 |
2015 | 129,9 | - | 8,5 | -3,9 | 4,6 |
2016 | 130,6 | - | 9,1 | -3,9 | 5,2 |
2017 | 131,2 | - | 9,6 | -3,9 | 5,7 |
2018 | - | 100,3 | 10,0 | -3,9 | 6,1 |
2019 | - | 101,4 | 11,2 | -3,9 | 7,3 |
2020 | - | 102,2 | 12,1 | -3,9 | 8,2 |
2021 | - | 103,0 | 12,9 | -3,9 | 9,0 |
2022 | - | 103,4 | 13,4 | -3,9 | 9,5 |
2023 | - | 105,4 | 15,6 | -3,9 | 11,7 |
2024 | - | 113,5 | 24,5 | -3,9 | 20,6 |
2025 | - | 117,2 | 28,5 | -3,9 | 24,6 |