Koncernstyring
Koncernstyrings primære formål er at føre tilsyn med koncernens forretning, herunder økonomi, udvikling, drift, organisering og HR samt informationssikkerhed og lokalisering. Desuden har afdelingen fokus på at etablere og følge op på tværgående rammer og governancestrukturer. Væsentlige opgaver er bl.a. betjening af koncernfora, finanslov, forretnings- og IT-strategi, risikostyring, budgetopfølgning, strategisk HR samt mål og resultatstyring. Afdelingen samarbejder bredt med de øvrige afdelinger i departementet samt koncernens 9 styrelser.
Afdelingen består af ni kontorer og har tre afdelingschefer, Jens Daugaard, Christina Severinsen og Michael Brix Hesselager.
Afdelingens kontorer
Nedenfor kan du læse mere om kontorernes formål og ansvarsområder:
Budget og Finanslov har til formål at sikre, at Finanslovens § 9 samt den interne koncernstyring i relation hertil udgør et dækkende, effektivt og korrekt grundlag for ministeriets bevillings- og budgetstyring. Kontoret er derfor den primære ind- og udgang til Finansministeriet vedrørende bevillingssager. Kontoret skal samtidig sikre, at Skatteministeriet har tilstrækkelige bevillingsmæssige rammer til at varetage ministeriets opgaver, overholdelse af de bevillingsmæssige rammer og regler samt, at rammerne udmøntes ud fra en prioritering på tværs af ministerområdet og anvendes effektivt.
Datasikkerhed og Forretningsunderstøttelse har til formål at varetage implementering, styring, udvikling, tilsyn og administration på en række forretningsunderstøttende områder. Kontoret er derfor med til at skabe de nødvendige rammer for, at departementet og resten af koncernen kan løse sine opgaver korrekt, sikkert og effektivt. Kontoret har ansvar for opgaver i departementet og koncernen i relation til understøttelsen af centrale forretnings- og beslutningsprocesser, implementering af informationssikkerhedsstandard og persondataforordningen, it- og fysisk beredskab, facility management, whistleblowerordning, lokalisering af Skatteministeriets koncern, arbejdsmiljøområdet samt Support- og Administrationsteamet.
Forretning og styring 1 har til formål at understøtte forretningsudviklingen af Skattestyrelsen og Motorstyrelsen. Kontoret bidrager til at skabe strukturelle forbedringer på driftsområderne samt føre tilsyn og drive policyprocesserne for styrelserne. Kontoret udarbejder svar til Folketinget, § 20-svar, samråd mv. i forhold til Skattestyrelsen og Motorstyrelsen og bidrager til politiske forløb, udspil, redegørelser samt analyser på driftsområderne. Kontoret fører desuden horisontalt tilsyn på opkrævnings- og motorområdet, herunder at sekretariatsbetjene de nedsatte styregrupper.
Forretning og styring 2 har til formål at understøtte forretningsudviklingen af Vurderingsstyrelsen og Skatteankestyrelsen, herunder driftsstyring og governance inden for styrelsernes områder. Kontoret bidrager til at skabe strukturelle forbedringer på driftsområderne samt føre tilsyn og drive policyprocesserne for styrelserne. Kontoret udarbejder svar til Folketinget, § 20-svar, samråd mv. i forhold til Vurderings- og Skatteankestyrelsen og bidrager til politiske forløb, udspil, redegørelser samt analyser på driftsområderne. Kontoret varetager ligeledes den samlede horisontale koordinering på ejendomsområdet.
Forretning og styring 3 har til formål at understøtte forretningsudviklingen af Toldstyrelsen, Gældsstyrelsen og Spillemyndigheden. Kontoret bidrager til at skabe strukturelle forbedringer på driftsområderne samt føre tilsyn og drive policyprocesserne for styrelserne. Kontoret udarbejder svar til Folketinget, § 20-svar, samråd mv. i forhold til Toldstyrelsen, Motorstyrelsen og Spillemyndigheden og bidrager til politiske forløb, udspil, redegørelser samt analyser på driftsområderne. Kontoret fører desuden horisontalt tilsyn på EUTK-området, det nye toldkodeks fra EU, herunder at sekretariatsbetjene de nedsatte styregrupper.
It-strategi og styring har til formål at understøtte forretningsudviklingen af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Kontoret bidrager til at skabe strukturelle forbedringer på driftsområderne samt føre tilsyn og drive policyprocesserne for styrelsen. Kontoret er desuden tovholder for departementets arbejde i forbindelse med håndtering af legacy-udfordringen for koncernens it-systemer. Kontoret bidrager til politiske forløb og udspil samt redegørelser og analyser i forbindelse med fx it- og digitaliseringsområdet og fører styring og governance inden for området.
Koncernregnskab og Økonomistyring har til formål at forestå den overordnede, departementale styring og tilsyn med forvaltningen af regnskaber under ministerområdets ressort, herunder koordinering af finansielle revisioner på ministerområdet. Kontoret har desuden til formål at udarbejde og følge op på departementets budget, herunder også retssagskontoen.
Dertil varetager kontoret en række tværgående styringsopgaver, herunder ansvar for koncept for risikostyring, koordination af og opfølgning på revisioner, ansvar for koncept for mål- og resultatplaner samt tilsyn med indkøb og styringstiltag i forhold til koncernens konsulentanvendelse. Herudover er kontorets formål også at forestå kontroller og godkendelse af departementets regnskaber samt koordinere finansielle revisioner i departementet.
Koncernrevision har til formål at bidrage til departementets tilsyn med de enkelte styrelser i Skatteministeriets koncern. Herudover skal kontoret understøtte styrelsernes risikostyring samt udvikling af forretningsgange og kontroller. Kontoret gennemfører undersøgelser i relation til indtægtsprocesser og bidrager med rådgivning samt assistance til håndtering af identificerede problemstillinger, herunder udformning af løsninger og implementering af disse. Kontoret bidrager desuden til departementets og styrelsernes implementering af revisionshandleplaner samt til kontrol med EU’s egne indtægter.
Organisering og Governance har til formål at bidrage til effektive og tværgående rammer for koncernens opgaveløsning via løbende opfølgning på og udvikling af koncernens styringsstrukturer og rammer for samarbejde. Således planlægger og gennemfører kontoret forskellige forretningsudviklingsprojekter, bistår med projektledelse og procesunderstøttelse, fører tilsyn med organiseringen af koncernens styrelser og understøtter departementets øverste ledelse, herunder i koncernens tværgående mødefora. Kontoret udarbejder analyser på organiseringsområdet samt beslutningsoplæg om ændret opgavefordeling i koncernen. Kontoret yder desuden bistand til procesforløb og workshops og planlægger og afvikler koncernledelsesmøder samt koncernledelsesseminarer. Kontoret laver desuden forretnings- og styringsopgaver for Administrations- og Servicestyrelsen.
Strategisk HR og Analyse har til formål i dialog med Administrations- og Servicestyrelsen at sætte retningen for HR i hele koncernen. Således har kontoret et strategisk og rammesættende ansvar for HR-området på tværs af Skatteministeriets koncern samtidig med, at der leveres strategisk funderede HR-løsninger i departementet med særligt fokus på kompetent rådgivning og understøttelse af departementets chefgruppe. Kontoret er ansvarlige for drift af departementets HR, fx MUS og PULS, kompetenceudvikling, rekruttering mv.